A Strabag cégnévhez a köztudatban általában az út – és hídépítés, illetve felújítás képzete társul, pedig a konszern portfoliója ennél sokkal szerteágazóbb – mondja Vermesy Sándor, a STRABAG Magas és Mérnöki Létesítmény Építő Kft ügyvezető igazgatója. Az általa vezetett ágazat három évvel ezelőtt vált szervezetileg külön egységgé, s ezzel a cégcsoport önálló tagjává, bár ő maga, és jó néhány munkatársa már vagy tizenöt éve ugyanezen a területen tevékenykedik.
S hogy mi volt a szervezeti változtatás indítéka? Célszerűnek látszott az önálló működéshez saját szervezeti egységet biztosítani. A tulajdonos továbbra is a STRABAG SE – teszi hozzá. A kapcsolat a holdinggal egyszerre szoros és laza – végső soron a helyi viszonyok ismerete aligha várható el mástól, mint az itteni cégtől. Az egyeztetés, tájékoztatás ugyan magától értetődik, de nem kizártak a váratlan egyedi döntések - tudjuk meg az igazgatótól. Az MML Kft közvetlenül a Holding igazgatóságához tartozik, szervezeti besorolása ugyanolyan, mint az osztrák vagy a német ágazati egységé, bár volumene kisebb.
Az eredmény mindenesetre igazolja ezt a szerkezeti felépítést (is). A STRABAG MML Kft piacvezető a maga területén, s miközben az elmúlt négy évben az építőipar Magyarországon negyven százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni, a STRABAG MML Kft esetében ez a negatív tendencia lényegesen enyhébb: tizenöt százalék. Ezt Vermesy egyebek között annak az erős háttérnek tulajdonítja, amelyet a harminc országban jelenlévő, nem egy helyen piacvezetői pozícióját tartani képes STRABAG SE biztosít.
A stabilitás konkrét munkákra vezethető vissza, Ilyen a Királyegyházán saját beruházásban épülő cementgyár, amelynek készültségi foka már 95 százalékos. Jövőre megkezdődhet a termelés.
Ugyancsak hamarosan befejeződik a Kőbánya-Kispesti bevásárlóközpont építése – ámbár itt elég sok nehézséggel kellett megküzdeni. Ez magánberuházás, és az együttműködés nem volt optimális, sok bonyodalom volt a szerződések körül. Olyan problémák ezek, amelyeket a megbízás elnyerésekor nem feltétlenül lehet előre látni – érzékelteti.
A cég legjelentősebb, szintén a befejezéshez közeledő munkájaként Vermesy a kecskeméti Mercedes gyár négy csarnokának építését nevezi. A 70 millió eurós beruházás kivitelezése az idei év első negyedében kezdődött, s a harmadik negyedben a munkák zömével végeztek. A körülmények optimálisak voltak, sőt – meséli – a kivitelezés üteme néha meghaladta a tervezést, illetve a megrendelői koncepció változását.
Arra a kérdésre, vajon egy-egy ilyen kiemelkedő projekt megvalósítása jelent-e új munkahelyeket a régióban,Vermesy elmondja: a munkahelyteremtés a létesítmény üzembe helyezése utáni időre jellemző. A STRABAG MML ugyanis alvállalkozókkal dolgozik – mégpedig főként olyanokkal, akik a korábbi együttműködésben már bizonyítottak – s ők a saját embereiket hozzák. Ez egyébként sok esetben a siker titka is, összeszokott csapatok általában jobban teljesítenek.
A STRABAG MML ráadásul az a nem túl gyakori építőipari cég, amelyik időben ki is fizeti a beszállítóit - jegyzi meg. Ez azt is jelenti, hogy a legjobbak szívesen dolgoznak a STRABAGnak. Az MML – és az egész holding – vállalati filozófiájába beletartozik a partner megbecsülése, ami az együttműködés javára válik.
Nehéz idők
A 2010-es helyzet nem nevezhető rózsásnak, jelzi ezt az is, hogy a 15 százalékos visszaesés igazi sikernek számít. Vermesy kevés jót jósol 2011 első felére, a néhol már emlegetett pozitív változásoknak, az export növekedésének és a gazdaság gyarapodásának egyelőre nem látni jeleit. Vagyis nehéz időkre számít, annál is inkább, mert egy-két kivételtől eltekintve a pályázatok volumene sem megfelelő. Az év második felére azonban lát reményt, bízva a folyamatok optimális alakulásában.
S hogy a STRABAG MML konkrétan mire számít? A Mercedes gyár kivitelezői megbízása azzal a reménnyel kecsegtet, hogy az Opel szentgotthárdi és az Audi győri beruházására is nyerhet tendert a cég. Nem egyetlen generálkivitelezői feladatra keresnek megfelelő céget, ezek többütemű pályázatok – magyarázza Vermesy Sándor.
A STRABAG MML – az építőipari ágazat többi tagjához hasonlóan – nagyon várja, hogy a jövő év első felében kiírásra kerülnek a régen várt uniós projektek. A választási év elmúltával pedig állami és önkormányzati tenderekre is számítanak, bár azt is hozzáteszi, hogy a magyarországi közbeszerzési tendereztetési gyakorlat nemzetközi összehasonlításban felettébb bonyolult és nehéz.
Ha a Mercedes gyár kivitelezésének sikerétől hasonló megbízások remélhetők, akkor vélhetően számítanak a bevezetőben említett hazai és nemzetközi díjak. Vermesy büszkén beszél ezekről. A Dunaújvárosi Főiskola A épülete és a városi park rehabilitációja a FIABCI (Nemzetközi Ingatlanszövetség) magyar tagozatának ingatlanfejlesztési nívódíj pályázatán második díjat kapott.
A Nyíregyházi Főiskola campusa – amely hazai elismerésben ugyan nem részesült - a párizsi székhelyű Nemzetközi Ingatlanszövetség és a Wall Street Journal amerikai üzleti napilap által kiírt nívódíj pályázat első helyét hozta el a középületek kategóriájában. Mindkét létesítmény kivitelezője a STRABAG MML Kft. Nagyon nagy öröm ez, és kétségkívül növeli a cég presztízsét – mondja Vermesy. De olyan szabály nincs, hogy a díj bármilyen formában számítana a következő pályázatoknál. Ahány tender, annyi új megmérettetés. Nem lehet pihenni a babérokon.