Az osztrák állam 5.000 euró hőszigetelési támogatást ad minden 20 évnél idősebb épületre. Összesen 42,6 millió euró áll rendelkezésre a felújításokra. A szigetelés mértékétől függően bizonyos esetekben akár 11 ezer eurót is kaphat az igénylő. A program egyelőre 2019.02.18.-ig tart. Talán a rohamosan közeledő határidő miatt került ismét kereszttűzbe a teljes klímavédelmi program.
Közeleg a határidő
„Mission 2030” - ez az a hashtag, amellyel a kormány „Világítótorony projekt” néven futó környezetvédelmi intézkedéscsomagja terjed. Az egyik fő célja a kerékpárforgalom megduplázása. A dokumentumot sokan bírálják, civil szervezetek, szakértők és az ellenzék egyaránt.
„Az út ki lett választva.” - a környezetvédelmi miniszterasszony, ElisabethKöstinger és a közlekedési minisztérium vezetője, Norbert Hofer így mutatta be a„Világítótorony projektet”, amellyel a párizsi klímaegyezményben-, valamint az EU által is- rögzített célokat akarja elérni. Ehhez 2030-ig 36%-al kell csökkenteni a szén-dioxid kibocsátást - 2005-höz képest. A feladat nem egyszerű, hiszen eddig mindössze 8%-ot sikerült megvalósítani. Köstinger úgy gondolja, hogy a 60 oldalas dokumentumban található 10 főbb intézkedés alkalmas a cél eléréséhez. Ezek többek között: a kerékpárforgalom megduplázása, az elektromos autók népszerűsítése, új energia adótörvény és a napelemes tetők számának növelése (125 ezerről 225 ezerre), valamint az olajfűtéses házépítések megszüntetése.
A projekt kulcsszava: a költséghatékonyság. A tervezett adóreform egy meghatározott CO2 érték kibocsátását adóval sújtaná, 2020-tól tiltaná az új építésű házak olajfűtés megoldását. Norbert Hofer a kormány terveit ismertető sajtótájékoztatón elmondta, hogy bár a gépkocsiállományon belül az elektromos autók számának 2,5 %-ra növelése hasznos, hiszen a CO2 kibocsátás legnagyobb részét a közlekedés adja, sajnos ez még közel sem elég. Az erre vonatkozó fejlesztéseket is fel kell gyorsítani.
A kormány a jelenlegi 13 százalékos bicikliforgalom megduplázására 3 milliárd eurós költségvetési keretet írt elő 2030-ig. A megbízott szakemberek számításai szerint Ausztriának egy korszerű kerékpáros közlekedés kialakítására minimum ekkora összeg szükséges, különben kihasználatlanul maradhatnak a kétkerekűek általános előnyei. Ebbe az is belefér, hogy minden lakos 5 évente adó visszatérítés formájában ingyen vásárolhat egy „bringát”.
A projektet sokan bíálják.. Ar Bécsi Kerékpárlobby szerint az erre szánt 3 milliárd euró kevés lesz. Helga Kromp-Kolb klímakutató sok támogatást egyenesen kontraproduktívnak tart. Martin Blum, kerékpárügyi felelős szerint a kívánt eredményt csak nagyobb horderejű változtatásokkal lehet megvalósítani. Maria Vassilakou, a bécsi alpolgármester asszony költségvetés megduplázását kéri.
Foto: BFW - Waldverband Österreich |
A Greenpeace már a a teljes projektben kitűzött célokat sem tartja elegendőnek ahhoz, hogy 2030-ra 36%-al csökkenjen az üvegházhatás. A környezetvédő szervezetnél dolgozó Adam Pawloff klíma- és energiakutató úgy véli, hogy ebben a klímastratégiában egyértelműen a gazdasági- és az ipari kamara akarata nyilvánul meg.
Az NGO Global 2000 hiányolja a programból, hogy nem tartalmaz pontosan megfogalmazott intézkedéseket. „Fontos lenne egy teljes körű konzultáció, ami alapján átdolgozzuk a programot és a stratégiai elképzeléseket.” - jegyezte meg szóvivő Johannes Wahlmüller szóvivő. „ A tervek nyilvánvalóan nem elég pontosak és a Bécsre vonatkozó részek hiányosak.”
Mindkét szervezet (Greenpeace, NGO Global 2000) megállapította, hogy konkrét intézkedések csak a közlekedéssel és az épületekkel kapcsolatban találhatók, pedig a CO2 megfelelő csökkentéshez további területeken is változásra van szükség, pl.: ipar, vállalkozások, mezőgazdaság. Másrészt szükség lehet környezetvédelmi adóra is.
Az ellenzék az irreális költségvetés miatt bírálja a programot. Az SPÖ szerint a költségvetés szinte csak a jelenre koncentrál, ami egy stratégiai tervezet esetén súlyos hiba. A NEOS a teljes költségvetést elhibázottnak tartja.
Horváth Tamás (Bécs)