Vihar a klímavédelmi program körül

Az első lépés után jönnek a következők?

 
2018. Szept. 30. 09:00

Vihar a klímavédelmi program körül

Az első lépés után jönnek a következők?

2018. szeptember 30., Vasárnap 09:00

A klímavédelem jelentőségét az osztrák kormány is elismeri - a környezetvédelmi projekt mégis lassan halad. Első intézkedése az épületek szigetelésének támogatása. Bár a párizsi klímaegyezményben kitűzött határidő vészesen közeledik, az újabb egyeztetések sem érték el a kívánt eredményt.   A jelenlegi helyzetről Horváth Tamás számol be bécsi tudósításában.

Az osztrák állam 5.000 euró hőszigetelési támogatást ad minden 20 évnél idősebb épületre. Összesen 42,6 millió euró áll rendelkezésre a felújításokra. A szigetelés mértékétől függően bizonyos esetekben akár 11 ezer eurót is kaphat az igénylő. A program egyelőre 2019.02.18.-ig tart. Talán a rohamosan közeledő határidő miatt került ismét kereszttűzbe a teljes klímavédelmi program.

Közeleg a határidő

„Mission 2030”  -  ez az  a hashtag, amellyel a kormány „Világítótorony projekt” néven futó környezetvédelmi intézkedéscsomagja terjed. Az egyik fő célja a kerékpárforgalom megduplázása. A dokumentumot sokan bírálják, civil szervezetek, szakértők és az ellenzék egyaránt.   

„Az út ki lett választva.” - a környezetvédelmi miniszterasszony, ElisabethKöstinger és a közlekedési minisztérium vezetője, Norbert Hofer így mutatta be a„Világítótorony projektet”, amellyel a párizsi klímaegyezményben-, valamint az EU által is- rögzített célokat akarja elérni. Ehhez 2030-ig 36%-al kell csökkenteni a szén-dioxid kibocsátást - 2005-höz képest. A feladat nem egyszerű, hiszen eddig mindössze 8%-ot sikerült megvalósítani. Köstinger úgy gondolja, hogy a 60 oldalas dokumentumban található 10 főbb intézkedés alkalmas a cél eléréséhez. Ezek többek között: a kerékpárforgalom megduplázása, az elektromos autók népszerűsítése, új energia adótörvény és a napelemes tetők számának növelése (125 ezerről 225 ezerre), valamint az olajfűtéses házépítések megszüntetése.

A projekt kulcsszava: a költséghatékonyság. A tervezett adóreform egy meghatározott CO2 érték kibocsátását adóval sújtaná, 2020-tól tiltaná az új építésű házak olajfűtés megoldását. Norbert Hofer a kormány terveit ismertető sajtótájékoztatón elmondta, hogy bár a gépkocsiállományon belül az elektromos autók számának 2,5 %-ra növelése hasznos, hiszen  a CO2 kibocsátás legnagyobb részét a közlekedés adja,  sajnos ez még közel sem elég. Az erre vonatkozó fejlesztéseket is fel kell gyorsítani. 

A kormány a jelenlegi 13 százalékos bicikliforgalom megduplázására 3 milliárd eurós költségvetési keretet írt elő 2030-ig. A megbízott szakemberek számításai szerint Ausztriának egy korszerű kerékpáros közlekedés kialakítására minimum ekkora összeg szükséges, különben kihasználatlanul maradhatnak a kétkerekűek általános előnyei. Ebbe az is belefér, hogy minden lakos 5 évente adó visszatérítés formájában ingyen vásárolhat egy „bringát”.

A projektet sokan bíálják.. Ar Bécsi Kerékpárlobby szerint az erre szánt 3 milliárd euró kevés lesz.  Helga Kromp-Kolb  klímakutató sok támogatást egyenesen kontraproduktívnak tart. Martin Blum, kerékpárügyi felelős szerint a kívánt eredményt csak nagyobb horderejű változtatásokkal lehet megvalósítani. Maria Vassilakou, a bécsi alpolgármester asszony költségvetés megduplázását kéri.

Foto: BFW - Waldverband Österreich

A Greenpeace már a a teljes projektben kitűzött célokat sem tartja elegendőnek ahhoz, hogy  2030-ra 36%-al csökkenjen az üvegházhatás.  A környezetvédő szervezetnél dolgozó Adam Pawloff klíma-  és energiakutató úgy véli,  hogy ebben a klímastratégiában egyértelműen a gazdasági- és az ipari kamara akarata nyilvánul meg.

Az NGO Global 2000 hiányolja a programból, hogy nem tartalmaz pontosan megfogalmazott intézkedéseket. „Fontos lenne egy teljes körű konzultáció, ami alapján átdolgozzuk a programot és a stratégiai elképzeléseket.” - jegyezte meg szóvivő Johannes Wahlmüller szóvivő.  „ A tervek nyilvánvalóan nem elég pontosak és a Bécsre vonatkozó részek  hiányosak.”

Mindkét szervezet (Greenpeace, NGO Global 2000) megállapította, hogy konkrét intézkedések csak a közlekedéssel és az épületekkel kapcsolatban találhatók, pedig a  CO2 megfelelő csökkentéshez további területeken is változásra van szükség, pl.: ipar, vállalkozások, mezőgazdaság. Másrészt szükség lehet környezetvédelmi adóra is. 

Az ellenzék az irreális költségvetés miatt bírálja a programot. Az SPÖ szerint a költségvetés szinte csak a jelenre koncentrál, ami egy stratégiai tervezet esetén súlyos hiba. A NEOS a teljes költségvetést elhibázottnak tartja. 

 

Horváth Tamás (Bécs)

0 komment:

Szólj hozzá:



jooble
BCB Consulting
Bogipark
Ilona stüberl