A viharos, botrányoktól terhelt, pénzügyi visszaélések gyanújától hangos éveket követően Karin Bergmann kinevezése nyugalmat hozott a bécsi Burgtheater életébe, igaz, mostanában a produkciók sem keltettek különösebb figyelmet. A színvonal persze a megszokott, a közönség rajongása úgy szintén, ám a megbízhatóságáról és józanságáról ismert Bergmann 2014 óta láthatóan inkább a csőd közeli állapotok felszámolására összpontosít.
Merészebb előadásokra számíthatnak a Burg hívei 2019-től. Thomas Drozda, az illetékes miniszter és Christian Kircher az állami színházak ernyőszervezetének vezetője láthatóan a nagyobb kockázat mellett döntött, amikor a hosszas és időigényes pályáztatás lezárásaként az 56 éves Martin Kušej mellett döntött. Ő maga energiától és látható lelkesedéstől eltelve egy perc kétséget nem hagy az iránt, hogy radikális elképzelései vannak. Olyanok, mint amilyenekkel Frank Castorf huszonöt évvel ezelőtt a Berliner Volksbühnét vezette, és azt sem bánná, ha a Burtheater 2019-től olyan vitatottá és időre időre botránykővé válna, mint Claus Peymann igazgatósága alatt a nyolcvanas majd a kilencvenes években.
A müncheni Residenztheater ugyan nem tűnik ilyen radikálisnak, tény azonban, hogy Kušej igazgatása alatt a legjobb német színházak listáján előkelő helyre került. Egyébként pár évvel ezelőtt meghosszabbított szerződése 2021-ig még Münchenhez kötné, de a Burg kedvéért előbb megválik a bajor fővárostól.
Martin Kušej 1961-ben született a karintiai Wolfsbergben, főiskolai tanulmányait a grazi Sporttudományi egyetemen kezdte meg - diplomás kézilabda edző és játékos - és rendezői diplomáját is Grazban az ottani színművészeti egyetemen szerezte. Itt szívta magába egyetemi évei alatt az akkor kialakult Stájer ősz fesztivál ugyancsak formabontó radikalizmusát. A nyolcvanas évek második felében gyakorló éveit a Salzburgi Tartományi Színházban és a Szlovén Nemzeti Színháznál töltötte. Martin Zehetgruber díszlettervezővel ekkor köt barátságot - azóta is együtt dolgoznak. 1990-ben színi társulatot alakít vele My friend Martin néven. 1993-tól 2000-ig Stuttgartban a tartományi színház főrendezője, 2004 és 2006 között a Slazburgi Fesztivál prózai programjának igazgatója. 2006-ban komoly tárgyalásokat folytat a Bécsi Ünnepi Hetek igazgatói posztjáról, ám ezt Luc Bondy kapja, 2009-ben a Burg igazgatói székének várományosa Klaus Bachler utódaként. A befutó Matthias Hartmann- Kušej sértődötten távozik az országból, Münchenbe, a Residenztheater élére. - Bécsben legfeljebb vendéglőt nyitnék - mondja ekkor.
A kinevezését bejelentő sajtóértekezleten e szándékra legfeljebb öltözete utalt - farmernadrágban jelent meg -, és nem hagyott kétséget az iránt, hogy fenekestől készül felforgatni a Burg életét. Konszolidált gazdasági mérlegre számít - még mindig van némi adósság -, és a bécsiek azt is sejthetik, hogy akárcsak annak idején Peymann, Kušej sem fogja magában tartani politikai véleményét. Egy kérdésre válaszolva máris leszögezte, hogy az FPÖ és a szélsőjobboldal távol áll tőle.