Mindjárt a bejáratnál, jól szembeötlő helyen ott kéklik a sokat látott köpeny, immáron a maga anyag-valójában, a mai szemmel kicsit hippi-öltözéknek tűnő kosztűm, amelyben a mester alkotott, és a fotósoknak, festőtársaknak szívesen pózolt. (Ő maga ugyanis nem ábrázolta önmagát – másoknak azonban megengedte). Lehetett belőle több, ám ez az egyetlen darab maradt meg. A 1964-ben Otto Trubel bécsi festőtől kapta ajándékba.
A múzeum fedett udvarának egyik falát – a pódiumbeszélgetések háttereként - plafonig borítják Klimt plakátjai, köztük a Secession első kiállítását reklámozó, amely annak idején botrányt keltett. A különteremben elképesztő mennyiségben rajzok, vázlatok, tanulmányok, önálló kész akvarellek. Négyszáz darab, ennyivel rendelkezik a múzeum. Nem könnyű áttekinteni őket, aminek oka nem a kurátorok gondatlansága, hanem az akut helyhiány. És persze ott vannak a festmények, köztük a Pallas Athenét ábrázoló, no és a gyönyörű portré, amelyen Klimt a számára legfontosabb hölgyet, Emilie Flögét örökítette meg. A Wien Museum birtokában nyolc kép van, a rajzoknak, tárgyaknak köszönhetően mégis ez az intézmény büszkélkedhet a legnagyobb Klimt-gyűjteménnyel.
Mire használják...
Anyagban nincs hiány, a hely talán kicsit szűkös. Oldja a feszült figyelem hangulatát az egyik kicsit eldugottabb sarokban kiállított Best of Worst kiállítás: itt láthatók „a Klimt-motívumokat használó legrémesebb tárgyak”. Az ötlet a múzeum munkatársaitól származik: a Facebookon szólították fel az embereket, küldjenek be ilyen giccses, ízléstelen tárgyakat. Megtették. Hamutartók, nippek, ruhadarabok, sőt egy vécékagyló Klimt félreismerhetetlen színeivel és mintáival- összesen csaknem másfélszáz darab érkezett. A pálmát egy automatiksan felnyíló agyoncicomázott tojás viszi el, amelynek belsejében a Csók szerelmespárja forog, miközben Elvis Presley énekli: „I can,t help falling in love.”
A közönség értékeli az ötletet (a díjnyerteseken kívül a többi csak virtuálisan van jelen), a kiállításról beszámoló sajtó kifogásolja, hogy az amúgyis kevés helyet miért kell ilyesmire pazarolni. Izgalmasan és merészen egészítik ki a néznivalókat a művészettörténészekkel folytatott beszélgetések videói – némelyik kicsit deheroizálja Klimtet, számon kérve a kortárs művészetre gyakorolt hatását. A kiállítás szeptember közepéig tart nyitva.
A Theatermuseum egyetlen Klimt művel rendelkezik – igaz, az 1898-ban készült Nuda Veritas nem akármi, a szecesszió szimbóluma. Az eredeti kép Hermann Bahr író és színpadi szerző tulajdonában volt, hietzingi villájában főhelyen volt látható, Bahr hagyatékát pedig a Színházmúzeum kezeli. A Gegen Klimt címmel most megnyílt kiállítás címét attól a vitairattól kölcsönözte, amelyben Bahr cáfolta a Klimtet támadók állításait. A vitairat kinagyítva olvasható a falakon, a kiállítás újabb részlettel egészíti ki a jubileumi év gazdag anyagát. (október közepéig)
A többi jubileumi kiállítás is nyitva tart még.
honlapon.