Van azonban valami, ami változatlan: Richard Lugner, a botrányok övezte építési vállalkozó kilencvenegy éve ellenére megint igyekszik a figyelem középpontjába kerülni, s ahogyan évtizedek óta, most is sztárvendéggel villog a bálon. Ezúttal Jane Fonda nem tudott ellenállni a tekintélyes gázsinak – no meg az Operabál csillogásának. A program, és a vendég feladata a szokásos: Lugner kíséretében több kisebb-nagyobb rendezvényen megjelenni. Egyik ezek közül egy „fellépés” a vendéglátó bevásárló központjában. Lugnert sokan a nemzet bohócának tartják, amit ő persze nem bán, fő, hogy beszéljenek róla. Egyszer még a nagypolitikába is beszállt, persze esélye sem volt megnyerni az elnökválasztást. Neki aztán igazán hiányzott a bál, ahonnan már sokszor megpróbálták kitiltani – de hát a páholy borsos árát kifizeti, nincs tehát mit tenni, a Habarcs (ez az állandó gúnyneve), most is bevonul majd, karján a híres filmszínésznővel, másik oldalán a Galambocska becenéven emlegetett 44 éves új menyasszonyával, aki hatodik hitvese lesz.
Az Operabál nem csak abban tűnik ki a szezonban megrendezett több száz táncos mulatság közül, hogy maga a helyszín gyönyörű. Ötszáz munkás 30 órás megfeszített napos munkával ilyenkor eltünteti a széksorokat, több tízezer gyönyörű virág kerül minden létező helyre, ahova dísz illik. Különlegessé teszi a színvonalas műsor, amely a nyitótánc előtt a jelenlévő – kb. 5000 vendéget – és a televíziós közvetítést élvezők millióit szórakoztatja. Az Operaház művészei számára nagy megtiszteltetés, ha a műsorban felléphetnek.
A bécsi bálok hagyománya a 14. századra vezethető vissza, fénykorát a táncos rendezvény a Biedermeier idején – a Bécsi Kongresszus (1814/15) és a 48-as forradalom között élte. Tapasztalat, hogy nehezebb időkben az embereknek mindig különlegesen nagy szükségük volt vigasságra és felejtésre. |
Ráadásul az Operabál igazi értelme soha nem a tánc, vagy a hiúság vásárának is mondható ékszer – és ruhaköltemény bemutató, hanem ami a páholyok mélyén történik. Ott ugyanis komoly urak folytatnak – többnyire meghívott vendégeikkel – bizalmas üzleti, vagy politikai megbeszéléseket, olyanokat, amelyek vállalatbirodalmak sorsát határozzák meg, országok, városok, tartományok kapcsolatait rendezik. A felmérések szerint a résztvevők legalább 10-15 százaléka a táncparkett közelébe sem megy: számukra a kapcsolatteremtés, no meg a szereplés a fontos, néhány perc a képernyőn. A Televíziós közvetítés moderátorai a híresebb vendégekkel rövid, és többnyire közhelyekkel tarkított beszélgetéseket folytatnak, és a tapasztalatok szerint a közönség issza az intimkedő párbeszédeket.
Nem felejthető, milyen fontos a nyitótánc, főleg annak a 144 első bálozó fiatalnak (és a büszke rokonságnak), akiket hosszas vizsgáztatás után beválogatnak a csapatba.
Ilyen volt a 64. Operabál: https://www.youtube.com/watch?v=8SgByj4yG5c
Az idén a korábbinál is mélyebben a zsebébe kell nyúlnia annak, aki be akart jutni a bálba – nem beszélve arról, hogy nagyon időben kellett jegyet váltania. A legolcsóbb belépő 350 euró, a jobb páholyért 23 ezer eurót kell fizetni, igaz, kevésbé jó helyen „már” 13 ezerért is kapható. A legelegánsabb menü 255 euró, de lehet virslit is fogyasztani, igaz az is többszöröse a közönséges árnak: 15 euró. A sajtó már hetekkel korábban elszörnyedve szellőztette meg az árakat. Sovány vigasz, hogy a belépő – és páholybérleti díjakból 35 euró egyenesen jótékonyságra megy, az ausztriai szegények megsegítését szolgálja. A fogyasztás bevételének tíz százalékát fordítják hasonló célra – ez már egyike azoknak az újításoknak, amelyek az Operaház új – szerb származású – igazgatójának, Bogdan Roščićnak a nevéhez fűződik.
A borsos jegyárak és éttermi tarifák persze nem „vesznek el”, beépülnek abba a tekintélyes haszonba, amit Bécs gazdasága a báli szezonnak köszönhet. Összességében ez az idei várakozások szerint elérheti a 170 millió eurót, amiben benne van a résztvevő vállalkozások által befizetett adó. A bálok ugyanis csúcsszezont jelentenek a ruhaszalonoknak, kölcsönzőknek, fodrászoknak, kozmetikusoknak, és persze a sok vidéki-külföldi utazó miatt az idegenforgalomnak is.
A 65. Bécsi Operabál február 16-án 22:00 órakor kezdődik. Az ORF 2 már 21 órától közvetíti a vendégek érkezését – hiszen aki valamit is számít az osztrák politikai- és társadalmi életben, az itt megjelenik. A pontos program itt látható:
Az ORF1 február 17-én 20.15-től összefoglalót ad a bálról.
Szászi Júlia