Aki járt már a bécsi Iparművészeti Múzeumban, az tudja, milyen páratlan szépségű az épület. Szinte érthető, hogy az igazgató a gyönyörű termeket választotta az édesanyjának rendezett születésnapi ünnepségek helyszínéül. Ebben az esetben azonban a fiúi szeretet és tiszteletadás elismerése háttérbe szorul, ugyanis egy ideje már tudott, hogy a MAK nem csak a termeket biztosította, hanem a költségek egy részét is fizette. Mind a négy rendezvényen.
A 132 ezer eurót Noever egyébként vissza szándékozik fizetni, így anyagi hátrány a múzeumot nem éri, a kuratórium mégis úgy döntött: feljelentést tesz az ügyben. Előzőleg azonban egy külső cég megbízást kapott további vizsgálódásra – a kuratórium ugyanis nem zárja ki, hogy más rendellenesség, pazarlás is feltárható. Az igazgatót viszont arra kötelezik, hogy összesen 220 ezer eurót tegyen letétbe – nem tudni ugyanis, mennyi a „számla” végösszege.
Múzeumi festmény a miniszteri iroda falára
Noever valamennyi ausztriai múzeumigazgató közül a leghosszabb szolgálati időt mondhatja magáénak, 1986 óta áll a MAK élén. Számtalanszor megújított szerződése az év végén lejárna, Claudia Schmied, az illetékes miniszter most nem hosszabbította meg. Pedig a magát a MAK megmentőjeként feltüntető, meglehetősen egocentrikus személyiségnek és utópistának ismert igazgató sok mindenben igyekezett Schmied kedvében járni. Három évvel ezelőtt óriási felzúdulást váltott ki, amikor a múzeum anyagából adott néhány műtárgyat a miniszteri dolgozószoba csinosítására.
A miniszter asszony akkor még megvédte az adakozókedvű igazgatót a vádaktól – miszerint közvagyonból nagyvonalúskodik. Végtére is éppen hogy az ő segítségével spórol a kincstár, hiszen így nem kellett külön költeni a hivatal színvonalas berendezésére. Márpedig a régi festményeket le kellett cserélni, végtére is kicsit furcsa lenne Mária Terézia portréja alatt a kortársművészet jövőjéről terveket kovácsolni – hangzott az egyik érv.
Claudia Schmied meglepődött Noever lemondásán, de nincs ellene kifogása. A pályázatot azonnal kiírják, 2012-től már meglesz az új igazgató. Kinevezése öt évre szól majd. Addig Noever helyettese, Martina Kandeler-Fritsch veszi át az ügyek irányítását. Claudia Schmied pedig nem változtat irodája berendezésén. Képes vagyok elválasztani egymástól az ügyeket – mondja.
Hozzáértése nem vitatható
Nemrégiben tartott szokásos év eleji sajtóértekezletén Noever ismét felemlegette, milyen elavult, rossz állapotú múzeumot vett át 1986-ban, s hogyan újította meg, tette le a gyűjtemény alapjait. Mindezt senki nem vitatja, s azt sem, hogy igazgatóságának negyed százada alatt a MAK elismerést szerzett a világban. Nemzetközi projektek, köztük a Los Angeles-i vitték az intézmény hírét, Noever nevéhez fűződik megannyi nagyszerű kezdeményezés, a kortárs képzőművészet bécsi vására – a Viennafair – például, vagy a semmire nem használható úgynevezett Flakturm kiépítése raktárnak és nagyméretű installációk kiállítótermének (CAT).
Noever neve ismert sok országban, neki köszönhető kortárs művészek bemutatkozása Ausztriában. Ezt túlkapásai bírálói sem vonják kétségbe. Ők – élükön a minden visszaélést bíráló Zöldekkel – most elismeréssel adóznak az önkéntes távozásnak, és annak, hogy Noever nem tagadja, vagy kisebbíti az elkövetett hibát. Sőt: a kár megtérítését maga ajánlja fel.
Hetvenedik születésnapját májusban mindenesetre már nem a MAK gyönyörű termeiben ünnepli. Az utódlásért a színfalak mögött már régebben megindult a harc. Most felgyorsul a folyamat, erősödnek a találgatások.
Claudia Schmied meglepődött Noever lemondásán, de nincs ellene kifogása. A pályázatot azonnal kiírják, 2012-től már meglesz az új igazgató. Kinevezése öt évre szól majd. Addig Noever helyettese, Martina Kandeler-Fritsch veszi át az ügyek irányítását. Claudia Schmied pedig nem változtat irodája berendezésén. Képes vagyok elválasztani egymástól az ügyeket – mondja.