Az ORF helyszíni közvetítései ezen segítenek valamennyit: a legérdekesebbnek ígérkező előadásokat évről évre karosszékből nézhetik – és nézik is – százezrek. Az idei szezon különleges figyelmet érdemel, hiszen most debütál a 2009-ben kinevezett, Alexander Pereira.
A zürichi opera volt igazgatója nem közvetlenül vette át a stafétabotot elődjétől, Jürgen Flimmtől, aki már tavalyelőtt búcsút mondott Mozart városának. Pereira svájci kötelezettségei miatt a 2011-es igazgatást még nem tudta vállalni. Az átmeneti időszak egyébként, ha nem is kiugróan izgalmas programmal, de rendben lement. Az idei évnek pedig talán nem válik kárára, hogy bőven volt idő az előkészítésre.
Nem tudni, mennyiben függ össze az új igazgatóval, tény azonban, hogy több a svájci vonatkozás, mint korábban. A kantonok országából érkezik a hagyományos nyitó beszéd megtartására dr. Peter von Matt germanista professzor, számos európai és tengerentúli díszdoktora. Heinz Holliger személyében pedig a Salzburg contemporary középpontjában az idén svájci zeneszerző áll. Több hangversenyen vezényel, és művei is felcsendülnek.
A fesztivál az idén egy héttel tovább, egészen szeptember 2-ig tart. Érdekesség, hogy bár az előadások már 21-től indulnak, a hivatalos megnyitó, Heinz Fischer államfővel, a kormánytagokkal és persze a meghívott szónokkal csak 27-én lesz. Rendhagyó a zárás is: szeptember elsején most első ízben bállal végződik a jó hathetes seregszemle, mégpedig a Felsenreitschule-ban.
Persze nem éppen a kortárs zenei koncert Salzburg fő erőssége. Az osztrák közönség számára már-már szentségnek számító Akárki – Hofmannsthal darabja – a Dom-téren hagyományosan a nyitó előadás, július 21-én, mintegy lezárva a kétnapos fesztiválünnepet. Ezen péntek-szombaton a salzburgi Óváros minden terén élvezhet a közönség valamilyen előadást, de bejut a próbákra, lesz vezetés a fesztivál egyes helyszínein, a múzeumokban kisebb koncertekkel párosul a képzőművészet élvezete. Mindenkit szívesen látnak – a fesztiválhangulathoz belépőjegy nélkül is hozzá lehet jutni.
Az új igazgató még az utolsó két hétre is tartogat operabemutatót – saját szavai szerint azért, hogy a közönséget a hosszabb salzburgi tartózkodásra ösztönözze. A hosszabbításnak megfelelően, vagy annál nagyobb arányban, húsz százalékkal nőtt a kibocsátott jegyek száma, a költségvetés 56 millió euróra emelkedett. A közreműködő karmesterek száma imponáló, ők 26-an valamennyien világszerte kismert mesterek. Az ORF 100 órát közvetít, olyan ez, mintha nyárra átköltözne Salzburgba, s mindezt az olimpia mellett, avagy ellenére.
Az opera a főszereplő
S hogy milyen előadásokkal debütál az új igazgató? Mindjárt az elején igazi fegyverténnyel dicsekedhet: három év szünet után sikerült Nikolaus Harnoncourt visszacsábítása. A Concentus Musicus élén a Varázsfuvolát vezényli július 27-én. A helyszín a Felsenreitschule.
Jonas Kaufmann és Emily Magee mellett Cornelia Obonya és Regina Fritsch énekli a július 29-től a Mozart Házban az Ariadné Naxoszban főbb szerepeit. A közönség kedvence Anna Netrebko Mimiként tér vissza a salzburgi Nagy Fesztiválszínház színpadára: a Bohémélet augusztus 1-i előadásán a Bécsi Filharmonikusokat Daniele Gatti vezényli. Jonas Kaufmann a Carmenben is énekel, (augusztus 14-től), a címszereplő Magdalena Kozena külön flamenco órákat vett. Simon Rattle a karmester, ezúttal nem a berlini, hanem a bécsi Filharmonikusokat vezényli.
Ősbemutató Alois Zimmermann Katonák című operájának előadása augusztus 20-án a Felsenreitschuleban, ami pedig a prózát illeti, lesz Peer Gynt és Prinz Friedrich von Homburg, és persze igen gazdag a komolyzenei koncertműsor is.
Az idén is megrendezik a Fiatal Rendezők fesztiválját, ifjú karmesterek és pályájuk elején lévő énekesek versenghetnek díjért. Elmaradhatatlan a különböző témakörökben megrendezett vitafórum a vallás és a zene kapcsolatának tárgykörében. Pereira folytatja a hagyományt, vagyis egy meghatározott vallást állítanak a középpontba. Ez az idén a zsidó vallás. A részletes program a fesztivál honlapján megtalálható.