A mai válságos időkben „felülről” jobban tudja befolyásolni a légitársaság sorsát – indokolta Lauda a döntést. Pedig még sokan emlékeznek, hogyan nyilatkozott 2010 február 18-án, amikor az Air Berlin százalékról 49,9 százalékra növelte részesedését: ő a többségi tulajdonos, és ez így is marad- jelentette ki. Magánalapítványa most mégis eladta az 51 százalékot az Air Berlinnek, amely egyébként már többször tett vételi ajánlatot. A tranzakció feltétele volt, hogy Lauda bekerül a második legnagyobb német légitársaság 13 tagú igazgatóságába.
A Nikire egyébként a legnagyobb konkurencia, az Austrian Airlines is pályázik egy ideje. Az Air Berlin számára hasznos lehet a kisebb és ezért sokkal rugalmasabb társaság átvétele, a Niki viszont az anyavállalat nagyobb pénzügyi erejéből és szélesebb stratégiájából profitálhat. Persze csak ha majd a túl gyors terjeszkedés miatt erősen veszteségessé vált ( idei első félév: - 165 millió euró) Air Berlin talpra áll. A takarékossági programot az augusztusban a légitársaság élére került Hartmut Mehdorn már beindította, s ha minden jól megy, 2012-ben ennek eredményeként kikerülhet a veszteségzónából.
A Niki egyébként még az elmúlt nehéz időkben is nyereséget termelt. Hát év alatt összesen 75 millió eurót, s az összeget az utolsó centig fejlesztésre fordították. Az idén a becsült utasforgalom eléri a 4,3 milliót, a forgalom a 430 millió eurót, az üzemi eredmény 10-ről 12 millió euróra emelkedik, s mindez nettó nyereséget is jelent – amit manapság kevesen mondhatnak el magukról. A Nikinek 23 gépe van, az alkalmazotti létszám 800.
Lauda jó üzletet csinált. Annak idején az Air Berlin 21 millió eurót fizetett tulajdonrészének 49,9 százalékra növeléséért, Lauda magánalapítványa pedig 40,5 millió euró hitelt kapott, amihez egyébként hozzá se nyúlt. Az összeg most az alapítvány tulajdonába megy át, ellentételként az Air Berlin opciót kapott a maradék rész megvásárlására. A Niki értékét 100 millió euróra becsülték fel.
Az 51 százalékot egy új osztrák alapítványba viszik be, ami annyit jelent, hogy harmadik EU-országokban a Niki megőrzi jogait. Ez ugyanaz a konstrukció, mint az előző adásvételnél - amit egyébként a Lufthansa élesen bírált.