Ismeretlen Tiziano kép került elő

Csupa rejtély

 
2013. Szept. 30. 18:50

Ismeretlen Tiziano kép került elő

Csupa rejtély

2013. szeptember 30., Hétfő 18:50

Az eddig soha nem látott, semmilyen nyilvántartásban nem szereplő Tiziano-kép a reneszánsz mesterének korai alkotása – állítja Artur Rosenauer osztrák művészettörténész. Fotót ugyan közölt a képről, ennél többet azonban nem árult el. Titok, hogy ki a boldog tulajdonos és az is, hol található a kép.

A feltámadott Krisztus monumentális alakja, drámai égbolttal a háttérben – így foglalja össze a kép témáját Artur Rosenauer, aki felfedezését a bécsi egyetem művészettörténeti fakultásának szakfolyóiratában tárta a nyilvánosság elé. A kép keletkezését 1511-re, vagy közvetlenül az utána következő évekre teszi.

Nem ő titkolózik, maga sem tudja, hol van a festmény, és azt sem, ki a tulajdonos. Magántulajdonban van – mondja, őt pedig egy semleges helyre hívták, Németországba, ott vizsgálhatta két napon át a képet.

Először kételkedett. Annyi képpel találkozik az ember, amely évtizedek óta családok birtokában van, s a tulajdonosok hajlamosak a festmény túlértékelésére. Amikor azonban ezt a képet meglátta, azonnal rávágta: igen, ez egy Tiziano. Máskor legalább kis kétely támad az emberben, itt azonban szó sem volt ilyesmiről – mondja. Ez persze nem jelenti azt, hogy ezt az első benyomást ne követte volna alaposabb vizsgálat, összehasonlítás más kortársak munkáival, reprodukciókkal. Ebben az esetben minden későbbi vizsgálódás az első benyomást erősítette meg, és szinte biztos benne, hogy a kollégák is elfogadják értékelését.

Pedig új Tiziano-mű felbukkanása ugyancsak ritkaságnak számít. Különösen, ami a mester korai műveit illeti: a szakember szerint az elmúlt száz évben ilyesmire nem volt példa. Igaz, néhány éve a firenzei Uffizi képtár szert tett egy Krisztus feltámadását ábrázoló képre, amelyet Tiziano művének tartottak, ám ennek megerősítése máig várat magára. És – véli Rosenauer – az új lelet nyomán már bizonyosra vehető, hogy az Uffizi szerzeménye nem az.


Nem tudni, mi a család szándéka a képpel – nem kizárt, hogy megtartja. Rosenauer persze azt szeretné, ha a festmény a bécsi Szépművészeti Múzeumba kerülne, hiszen itt van a világon a második legnagyobb Tiziano gyűjtemény. Ez lenne a mester 26. képe. Azt azonban tudja, hogy ennek kicsi a valószínűsége: Ausztria az utóbbi években nem sokat áldozott műkincsvásárlásra. Márpedig egy valódi Tiziano nem olcsó mulatság: a londoni National Gallery 2008 és 2012 között két összetartozó Tiziano festményt vett összesen 95 millió angol fontért.

1 komment:
netuddki | 2013. október 2., Szerda 13:45
Én nagy csodálója vagyok Tiziánnak, (eredeti neve volt Tiziano Vecellio), nemcsak aztért mert a pápák ellen harcolt, hanem hihetetlen technikával festette meg a karaktereket. Itt van pl III Pál pápa portréja, amit nem is engedtek befejezni, abba kellett hagyni a festményt, mert olyan jól sikerült a jellemábrázolás, és a hiányzó részeket késöbb festették a képre. Ezen a verzión látszik, hogy hiányzott a pápa jobb keze. De a két rokonának a karakterét is ki lehet olvasni a képböl. Magángyüjtemény? Én szereintem ezek a világhirü festök müvei az emberiség tulajdonát kellene hogy közkincsként képezze, és még ha pénzt is adnak a muzeumok érte, én kötelezném a tulajdonosokat, hogy adják el.

Szólj hozzá:



jooble
BCB Consulting
Bogipark
Ilona stüberl