A Húsvéti Fesztivált 1967-ben Herbert von Karajan alapította, ő hozta ide a Berlini Filharmonikusokat, akik a legendás karmester halála után – váltakozó dirigensek irányításával – mindeddig kitartottak az időközben rangot szerzett rendezvény mellett. Most azonban Sir Simon Rattle megelégelte a fesztivál körüli folyamatos botrányokat – ezek egy évvel ezelőtt a két igazgató anyagi visszaéléseinek leleplezésével és elbocsátásukkal érték el a tetőpontot – és felmondta az egyébként 2014-ig tartó szerződést. Hogy a salzburgi rémület még nagyobb legyen, a berliniek bejelentették: Baden-Badenben rivális fesztivált indítanak.
Sir Simon Rattle azt is nehezményezte, hogy az osztrákok megkurtították a kamarazenei programokra és a zenei oktatást célzó rendezvényekre fordítható költségvetést.
A Húsvéti Ünnepi Játékok egyébként teljesen más anyagi alapokon működik, mint a nevezetesebb és jobban látogatott nyári fesztivál. Herbert von Karajan már 1968-ban az ugyancsak általa, magánvagyonából létrehozott Karajan Alapítványra bízta a fesztivál pénzügyeit. Halála után a zenei igazgatást Solti György, majd néhány évvel később Claudio Abbado vette át, s legfeljebb sejteni lehetett, hogy van adminisztratív igazgatója, akinek nevét eddig mindig jótékony homály takarta. Állami szubvenciót – ellentétben a Nyári Ünnepi Játékokkal – ez a húsvéti rendezvény nem kap, legalábbis hivatalosan: évek óta kevés a pénz, amit a szponzorok összeadnak. De mivel a sí idény és a nyári nyaralóhónapok közötti turisztikai holtszezonban rendezik, fontos a tartománynak és a városnak, és így szinte természetes a pénzügyi segítség. A tartomány az elmúlt években szezononként nagyjából 175 ezer euróval, a város és a helyi idegenforgalmi szövetség csaknem ugyanennyivel segített. Minden különösebb hírverés nélkül, hiszen ez a fesztivál magánrendezvény, amely hivatalosan nem tarthatna igény állami támogatásra.
A berliniek bejelentése után hetekig teljes volt a zűrzavar. Érkeztek hírek arról, hogy a Bécsi Filharmonikusok szükség esetén átvállalják a fesztivált, majd megkezdődött a suttogás Christian Thielemann érdeklődéséről. A végső megállapodás nagy megkönnyebbülést okozott – igaz, elkötelezettségének máris áldozatul esett egy bécsi előadás. A salzburgi elfoglaltságra hivatkozva ugyanis a Bécsi Opera – Thielemann kérésére - felmentette az Ausztriában igen népszerű karmestert a Lohengrin előadás kötelezettsége alól.
Visszatérnek az operák a programba
A Húsvéti Fesztivál programjában Thielemannal ismét méltó helyet kap az opera. 2013-ban első produkciója egy Parsival lesz ( Johan Botha és Wolfgang Koch énekli Parsival illetve Amfortas szerepét. A salzburgi operákat a jövőben Drezda is átveszi. Ami a zenekari koncerteket illeti, Salzburgban húsvétkor marad az eddigi hat hangverseny, három különböző programmal: Thielamann négy koncerten maga vezényel. Pluszként minden fesztiválon koncertet adnak Salzburgnak, olcsó helyárakkal, kifejezetten a város zenekedvelő lakóinak – akik a külföldi vendégekre szabott magas jegyárak miatt ritkán jutnak ilyen csemegéhez.
, a fesztivál tavaly év elején kinevezett intendánsa) egyébként is ígéri a jegyárak csökkentését.
Thielemann nem tart az új baden-badeni rivális fesztiváltól, amely 2013-ban egy Varázsfuvolával indul – a karmester természetesen Sir Simon Rattle lesz. Neki egyébként a Salzburgi Húsvéti fesztivál nem sok babért hozott: fényévekkel elmarad a kihasználtság a Karajan idejében megvalósított 100 százaléktól.
Az 1959-es születésű Christian Thielemann mesés karriert mondhat magáénak, ma nemzedéke egyik legkeresettebb karmestere, pedig a szakma megannyi intrikáját és támadását kellett leküzdenie. A közönség azonban Nürnbergben, Berlinben, Drezdában, Bayreuthban, Bécsben és Salzburgban egyaránt mindig mellette voksolt. Kedveli a német romantikát, nagy szakértelemmel és átéléssel interpretál Wagner műveket, utóbbiakat a közönség valóságos extázissal fogad.
A salzburgi elkötelezettség csakis a Lohengrint érinti Bécsben – az előadást egyébként nem halasztják vagy törlik, hanem új karmestert keresnek hozzá. Egyéb kötelezettségeit betartja, így 2014 őszén öt Strauss „Ariadne Naxoson“ előadást, a 2015-16-os szezonban pedig egy premiert is vezényel. Később pontosítják az ugyancsak szerződésben rögzített Wagner és Strauss repertoár előadások időpontját. Claudia Schmied, az illetékes miniszterasszony külön engedélyt adott Dominique Meyer operaigazgatónak, hogy Thielemannal az eddig rögzített szerződésének 2015-ös lejárta utáni időszakra is kössön vele szerződést.