Érdemes volt tiltakozni!

Csúnya botrány zajlott a köztévénél

 
2012. Jan. 8. 11:21

Érdemes volt tiltakozni!

Csúnya botrány zajlott a köztévénél

2012. január 8., Vasárnap 11:21

A vezérváltás maradhatott volna észrevétlen, hiszen az ORF élén a választási eredménynek megfelelően maradt Alexander Wrabetz, a régi igazgató. A zökkenőmentes „átadást-átvételt” azonban alaposan megzavarta az igazgató egyik személyi döntése, amelynek nyomán a szociáldemokrata ifjúsági szervezet vezetőségéből ismert fiatalember ülhetett be előszobájába irodavezetőként. Néhány hetes vihar után- amelynek ezres nagyságrendű újságírói tiltakozás érkezett, és a Pelinka-családot is érte támadás, Niko Pelinka lemondott, (visszavonta pályázatát) és ezúttal a vezér elfogadta döntését.

Nem most éri először az osztrák közszolgálati televíziót az a vád, hogy politikai nyomásnak enged. Olyan esetre azonban a legöregebbek sem emlékeznek, hogy a vezér maga ment volna elébe az ilyen lehetőségnek. Wrabetz irodavezető-választását most sokan így értékelik, ezért is váltott ki szokatlan tiltakozást Niko(laus) Pelinka kinevezése a posztra. Bár az ügy lezártnak is tekinthető, hiszen az ifjú Pelinka saját döntése alapján mégsem ül majd a vezér előszobájában, az ügyet érdemes felidézni.

Az alig 25 éves fiatalember a közéletben ismert családból származik. Édesapja, Peter Pelinka az ország egyik legbefolyásosabb újságírója, jelenleg a News című hetilap főszerkesztője. Fivére, Anton, Niko Pelinka nagybátyja a politikatudomány doktora, egyetemi professzor, a bécsi konfliktuskutató intézet alapítója, jelenleg a budapesti Közép-európai Egyetem professzora – előzőleg az innsbrucki egyetem dékánja.

A fiatalember a politikai érdeklődést – és a baloldali beállítottságot, a demokrácia iránti elkötelezettséget – „otthonról” hozza. Politikai kommunikációt tanult a kremsi egyetemen, majd rövid újságírói tevékenység után Andreas Schieder szociáldemokrata képviselő munkatársaként tűnt fel, később a kulturális miniszter asszony (SPÖ) szóvivője lett.

Ezek a megbízatások mind rövid életűek voltak. 2010-től lobbistaként dolgozott, egyidejűleg pedig az ORF kuratóriumában az úgynevezett „szociáldemokrata baráti kör” vezetői posztját örökölte meg. Vagyis televíziós ismeretei, az irodavezetői munkának megfelelő képesítése tekintetében nem lehetne semmi kifogás személye ellen, ha az a bizonyos pártkötődés nem zavarná a képet.

A politikai címke azonban rajta van, s emiatt új beosztását nem csak ellenzékiek, maguk a szociáldemokraták is károsnak ítélik. Közülük többen - vezetők is – úgy vélik, Wrabetz választása rossz fényt vet az SPÖ-re, hiszen azt a látszatot kelti, hogy a párt valóban nyomást készül gyakorolni a televízióra, s ezért „tartja ott” emberét az igazgató közvetlen közelében.

Az ügynek nem tett jót, hogy a decemberi bejelentés után jó két héttel – amikor már a botrány a teljes osztrák sajtó fő témája volt – megszólaltak a felmenők. Peter Pelinka az általa főszerkesztett Newsban vezércikket is szentelt a témának, jelezve, hogy fia nyolc éve önálló úton jár. A főszerkesztő nemcsak fiát védi, ennél is inkább lapját: az ügy kapcsán olyan vád is elhangzott, hogy a fontos pozícióba került fiú miatt a News írásai az ORF-ről nem felelnek majd meg az objektivitás követelményeinek.

Hogy ez mennyire nem állja meg a helyét, az apa rögtön bizonyítja: ő is indokoltnak tartja az aggodalmakat a politikai elkötelezettségű ifjú munkatárs kinevezése miatt, mert a közszolgálati televíziót –az ő véleménye szerint is – távol kell tartani minden politikai befolyástól. A lap egyébként a következőkben ellentétes véleményeket ütköztet majd a témában, objektivitását bizonyítandó. Addig is egy másik cikkben a főszerkesztőség egyik tagja éles kirohanást intézett a Nobel-díjas Elfriede Jelinek ellen, aki az ügyben megszólalva Niko Pelinka kinevezését a szociáldemokrácia hanyatlásának szimptómájaként cimkézte.

Anton Pelinka, a nagybácsi a Die Zeit című tekintélyes német hetilap Ausztria-oldalán fejtette ki véleményét az üggyel kapcsolatban, Wrabetz döntését dilettánsnak nevezve. Az ORF szerinte ma is az, ami volt, politikailag függő tömegtájékoztatási eszköz, amelytől csak remélni lehet, hogy e függőségét kiegyensúlyozottan és pluralisztikusan jeleníti meg. Unokaöccse az ügyetlen, és a következményekkel mit sem törődő lépésnek az áldozata: Wrabetz tudhatta volna, mekkora tiltakozási hullámot vált ki a döntése, amely most a fiatalemberen csattan.

Eközben az ORF eddig sem ritka „tévelygései” most felnagyítva és még inkább a befolyásoltság vádjának árnyékában kerülnek a nyilvánosság elé. Legutóbb például egy tavaly szeptemberi eset. Már elkészült a híradó, sőt, az előzetes tartalaomjegyzékben be is harangozták a témákat, amikor a Faymann kancellárt rossz színben feltüntető egyik riportját utolsó pillanatban kivették az adásból. A riport a Faymann előző életében, még infrastruktúra miniszterként feladott hirdetésekről szólt – a gyanúsítás szerint a reklámtevékenység hátterében korrupció áll. A feltételezések szerint felsőbb utasításra került ki az anyag az adásból – amit az ORF cáfolt.

Később a fiatalember egy sajtónyilatkozatban elárulta, hogy már korábban felajánlotta lemondását a posztról, ám a vezér arra kérte, maradjon. Ajánlatát természetesen továbbra is fenntartja – fűzte hozzá a Kronen Zeitungnak nyilatkozva. Nyilván nem rajta, hanem Wrabetz makacsságán múlt, hogy a botrányt nem sikerült csírájában elfojtani. Hetekig nagy teret kaptak a tiltakozások, mire a vezér belátta, hogy ennek semmi értelme. Pelinka megerősítette, hogy visszavonja pályázatát, Warbetz ezt méltányolja. Lehet újra kezdeni az alkalmas személy kiválasztását. de abban nyilván igaza van a vezérigazgatónak, hogy az ügy sokat ártott az ORF tekintélyének.

0 komment:

Szólj hozzá:



jooble
BCB Consulting
Bogipark
Ilona stüberl