A 140 millió eurós injekciónak köszönhetően az Austrian Airlines saját tőkerésze ismét meghaladja a törvényben előírt nyolc százalékot, a légitársaság újra fizetőképes, jövőképe pozitív - nyilatkozta Jaan Albrecht vezérigazgató az örvendetes hírt bejelentve. A németek segítsége nélkül nem sikerült volna elkerülni a csődöt, jóllehet az AUA tavaly valamelyest – 65 millió euróról 59,5 millióra - csökkentette veszteségét. Ez azonban még mindig messze elmarad a pozitív üzemi eredménytől.
A veszély azonban még nem hárult el, hiszen ha a vezetőségnek nem sikerül elfogadtatnia a takarékossági intézkedéseket a személyzettel, akkor nem marad más hátra, mint a fúzió a Tyroleannal. Az anyavállalat türelme ugyancsak nem végtelen.
A takarékossági intézkedéseket már korábban bejelentették, csak éppen a megvalósítás váratott magára. Összesen 261 millió euró volumenű ez a program: kétharmadát a költségek lefaragása, egyharmadát a bevétel növelése teszi ki. Már az idén 230 millió eurós eredményre számít a vezetés.
A repülőtérrel, a politikával, és hatvan beszállítóval, köztük a cateringet biztosító Do & Co céggel már egyességre jutottak bizonyos engedményekről. Utóbbiak mellesleg nem sok jóval kecsegtetik az utasokat. Ők az elmúlt években már érezhették a takarékosságot – miközben az AUA még mindig meglehetős kényelmet biztosít sok más légitársasághoz képest.
Hátravan még az egyezkedés az Austro Controllal: ha sikerül megállapodni a repülőtéri le- és felszállópályák használatának optimálásáról, az tekintélyes megtakarítást hozna. A rövidebb várakozás minden perce évi 2,5 millió euró mínuszt jelent. A Lufthansa vezére azt is közölte, hogy az osztrák kormánytól a légiforgalom adójának eltörlését várja.
A legnagyobb kérdőjel a személyi költségek csökkentése, hiszen e bérekre fordított 400 millió euró teszi ki az AUA összköltségeinek egy negyedét. Hátravan mg a kollektív szerződés elfogadása. A földi személyzettel a főbb pontokban már megvan az egyetértés, a repülő személyzet azonban egyelőre szembeszegül a takarékossági ötletekkel. A nyugdíjba vonulók rendkívül magas – esetenként akár 39 havi – végkielégítése, az automatikus inflációkövetés és az üzemi nyugdíj eltörlése a tét. Az AUA számára elsősorban a nyugdíjtartalék megszűntetése jelentene könnyebbséget: csak a repülő személyzet számára tartalékolt nyugdíjalap 160 millió eurót tesz ki.
A kollektív szerződés egyszer már elhalasztott kidolgozásának új határideje március vége. Ha a próbálkozások kudarcot vallanak, jön a B terv, a fúzió a saját leánycéggel, a Tyroleannel. Ez az AUA 2100 pilótáját és utaskísérőjét érintené fájdalmasan, ők ugyanis a kisebb társaságnál az ottani, 25 százalékkal alacsonyabb fizetést kapnák. A fúzió július 1.-vel valósulna meg, és ezzel megszűnne az a rendelkezés is, hogy a Tyroelan pilótáinak működése a 110 utast befogadó gépekre korlátozódik. A fúzió költségei egyelőre nem mérhetők fel, hiszen nem tudni, hányan élnek majd a felmondás jogával és részesülnek ezáltal végkielégítésben.
Az AUA mindemellett megválik tizenegy Boeing 737 gépétől: az eladástól százmilliós nagyságrendű bevételt várnak. A kieső gépek helyett a Lufthansa hét A320 Airbus bérlését engedélyezte. Ezzel az AUA középtávú flottája kizárólag légibuszokból áll majd, míg a hosszú távon repülő gépállományt 2013-14-ben Boeing 777-kel bővítik.
Nyári menetrend
A március 25-én életbelépő nyári menetrend tartalmaz változásokat. Nem repül az AUA többé Mumbaiba (Bombay), miközben a Delhi célpont megmarad. A járat törlése miatt felszabaduló gépeket a jövőben Tel Avivba és Teheránba indítják. Csökkentik a stockholmi járatok számát – heti négyről háromra – viszont megindul a légi közlekedés Tripoliba.
Bővítenek több belföldi útvonalon, gyakrabban indítanak járatot Bukarestbe és Szófiába. A kelet-európai piactól a bevételek növelését várják, ezért a korábbinál is nagyobb hangsúlyt kapnak ezek a célpontok.