Bécs vörös-zöld városvezetésének népszerűsége jócskán megroggyant, amióta heves politikai és társadalmi vitákat követően keresztülerőszakolta a döntést. Igaz, a tartományi jogú főváros legnagyobb ellenzéki pártja, a Néppárt (ÖVP) bizonyos könnyítéseket kicsikart, de a bevezetés illetve a döntés előtt tartandó népszavazás ügye elbukott. A rossz nyelvek szerint a bécsi politikai vezetés inkább csak azokat a referendumokat kedveli, amelyeken a nép az ő ötleteit hagyja jóvá. Márpedig a fizetős parkolás érdekeket sért, a bécsi lakosokén túl persze az idelátogatókét is, nem utolsósorban pedig a nem kisszámú ingázóét. Népszavazás ugyan lesz, már csak azért is, mert 150 ezren aláírással erősítették meg ezt a kívánságukat, de a döntés, illetve a kötelezettség bevezetése után. Vagyis eső után köpenyeg.
Az új rendelkezés a tíz belsőnek számító kerülethez a Gürtelen túl kapcsolódó 12., 16., és 17., kerületre, illetve a 14. kerület egy kisebb részére, a hütteldorfi pályaudvar környékére vonatkozik. Vagyis Meidling, Ottakring és Hernals, illetve az említett penzingi rész lakosai a jövőben csak matricával parkolhatnak lakhelyük közelében, az idelátogatók pedig kénytelenek lesznek fizetni. Mindegyik kerületnek népszerű bevásárló utcája van, Ottakring nevezetes piacára távolabbról is sokan járnak. Annyi a könnyebbség a belsőbb kerületekkel szemben, hogy az új részeken „csak” 8-tól 19 óráig kell fizetni (a többi kerületben 22 óráig), és ennek megfelelően olcsóbb a bejelentett lakosok, illetve az itteni székhellyel rendelkező cégek számára a matrica. A belső kerületekben ez utóbbiért 170 eurót kell fizetni, az új részeken egyelőre 120 euróért adja a magisztrátus az engedélyt.
Bécsben 1993-ban vezették be a belvárosban a fizető parkolást, zónát. Az ok elsősorban a parkolóhelyek hiánya volt. Azóta fokozatosan terjeszkedik a rendszer, a legutóbb 2005-ben csatoltak hozzá újabb kerületeket. Jelenleg egy óra várakozás 2 euróba kerül, a belső kerületekben maximum két órát lehet parkolni. A hírek szerint a Városháza a várakozási idő hosszabbítását tervezi – három órára.
A magisztrátus már megrendelte a 6200 figyelmeztető táblát az új övezetek számára, összesen kétmillió euróba kerül a beruházás. Egyébre nincs szükség, legfeljebb több fogy majd a trafikokban árusított háromféle időtartamra szóló parkolójegyekből. A mobiltelefonos parkolás jól bevált, itt sincs szükség változtatásra. Az érintett lakosok máris beadhatják kérelmüket, az elbírálás folyamatos.
Az intézkedés súlyosan érinti a naponta Bécs környékéről bejáró ingázókat, akiknek egyre kevesebb lehetőségük van egész napra ingyen letenni kocsijukat. Ők szerény számítások szerint is jó 300 ezren vannak, igaz, egyre többen választják a tömegközlekedést. Tény, hogy ez remek, mindenhonnan van gyorsvasút, a városban pedig a metró, az autóbusz vagy a villamos mindenhova elvisz.
Kétségtelen, hogy a fizető parkolási rendszer nem sokat változtatott a helyhiányon. Az októbertől várható körzet-bővítésnek is lesznek furcsa hatásai. A belső kerületek helyett kijjebb parkolók nyilván visszatérnek, ezzel az eddigi körzethatárokon belüli zsúfoltság – a hetedik, nyolcadik, hetedik, kilencedik kerületben - tovább nő. Most majd az új fizetős kerületekből „menekülnek” még kijjebb az autósok, így ott is jelentkezhet a hiány. A bővítés már csak ezért is folytatódni fog.
Az idén az eddigi övezetekben a magisztrátus 100 ezer matricát adott ki, ebből 86 ezer az érintett területeken lakóké, a többit vállalkozások, illetve a fizetés alól rokkantságuk miatt mentesítettek kaptak. A magisztrátus bevétele nem elhanyagolható, de ennél is többet szednek be bírságból. Első perctől kezdve szigorúan büntették a bliccelőket. Jelenleg 21 eurós csekket helyeznek el a parkolási - sherifek a nem fizetők szélvédőjén. Eljárásuk tisztességes, nem lesnek a bűnösökre, párperc késésért nem büntetnek – ritka a nézeteltérés.
Bár a döntés megszületett, a viták nem csitulnak, s nem kérdés, hogy Bécs legnépszerűtlenebb személye jelenleg Leopold Bubak, a parkolási övezet magisztrátusi felelőse. Az övezet bővítése persze politikai kérdéssé nőtt, az ellenzékbe szorult Néppárt oly annyira ellenezte a tervet, hogy a magisztrátusi tanácskozásról is kivonult. Ösztönzésére 170 ezer aláírás gyűlt össze a terv ellen. Mindhiába. A párt annyit tudott elérni, hogy a végső határozatnál figyelembe vették bizonyos nem túl nagy jelentőségű módosítási (enyhítési) javaslatait.