2016. szeptember 29., csütörtök 19:30 óra a kismartoni Esterházy-kastély kastélykápolnájában, az Empire-termében és Haydn Teremben
Quartett van Kuijk (rezidens vonósnégyes)
Wolfgang Amadeus Mozart: Esz-dúr vonósnégyes, K. 428
Claude Debussy: g-moll vonósnégyes, op. 10
(és további művek)
„Itt vannak, tiszteletreméltó férfiú, legdrágább barátom, a gyermekeim! – Bizony hosszú, fáradságos munka gyümölcsei ők”: Ezekkel a tiszteletteljes szavakkal ajánlott Wolfgang Amadeus Mozart 1785-ben hat vonósnégyest idősebb kollégájának, Joseph Haydnnak, amelyekkel közvetlenül a mester 33. opusszámú művére utalt, és a példaképéhez méltónak akart bizonyulni. Az Esz-dúr vonósnégyes (K. 428) különösen eredeti és részleteiben meglepetéseket tartogató példája ennek, és majdnemhogy egy Trisztán-idézet előzetese. Ez jól illik Claude Debussyhez, aki fiatal korában nagyon kedvelte Wagner zenéjét, hogy azután állítólag később mereven elutasítsa azt. Egyetlen vonósnégyese kulcsmű Debussy összetéveszthetetlenül egyedi stílusának kialakulásának útján, és már régóta a francia kamarazene egyik legkedveltebb művének számít. Ezenkívül a 2016/17-es évad rezidens vonósnégyese, a Wigmore Hall String Competition elnevezésű verseny győztese, a Quartett van Kuijk duó- és trióformációban is bemutatkozik, és ezzel muzsikálásuk még bensőségesebb árnyalatait is megmutatják.
Belépődíj: 35,- € (borral és kulináris meglepetéssel a szünetben)
2016. szeptember 30., péntek 19:30 óra – Haydn-terem
Chamber Orchestra of Europe
Roger Norrington karmester
Francesco Piemontesi, zongora
Joseph Haydn: g-moll (A tyúk) szimfónia, no. 83, Hob. I:83
Joseph Haydn: Esz-dúr szimfónia, no. 103, Hob. I:103
Ludwig van Beethoven: c-moll zongoraverseny, no. 3, op. 37
Joseph Haydn szimfonikus világa kimeríthetetlen – az áttekinthetőség kedvéért a legnépszerűbb szimfóniák közül néhány nevet is kapott. Ennek megfelelően a 83. számú a kotkodácsolásra hasonlító melléktéma miatt a „La poule” (A tyúk) címmel szárnyal a koncerttermeken keresztül, amely humoros utalás Rameau azonos című művére, amelyet Haydn a művelt párizsi közönség szórakoztatására épített be a zeneműbe. Tizenkét híres londoni szimfóniájából többek között a 103. számú is kiemelkedik, amely a szokatlan kezdés miatt az „Üstdobpergés” megjelölést viseli. Intelligens szórakozás és közérthetőség, s mindez a legmagasabb színvonalon: ezt szavatolja Haydn zenéje, akiért Sir Roger Norrington is ugyanúgy rajong, mint Beethovenért. A zeneszerző 3. zongoraversenyében az eredetiségéről híres, úttörő karmester a Chamber Orchestra of Europe zenekar élén a fiatal nemzedék legizgalmasabb zongoristájával, az 1983-ban született svájci Francesco Piemontesivel működik együtt.
Jegyárak: 25,-/35,-/43,-/51,-/59,- €
2016. október 1., szombat 19:30 óra – Haydn-terem
„Haydn keresztfia, Mozart barátja” – Gálakoncert Joseph Weigl születésének 250. évfordulója alkalmából
Nicolas Altstaedt, cselló és karmester
Anna Lucia Richter szoprán
Michael Nagy bariton
Osztrák-Magyar Haydn Filharmonikusok
Mozart-, Haydn- és Weigl-nyitányok és -áriák
„Mivel születése után a karomon hordoztam, és az a megtiszteltetés ért, hogy a keresztvíz alá tarthattam, könyörögtem a Mindenhatóhoz, hogy adja meg Önnek a zenei tehetség legmagasabb fokát. Kérésem meghallgatásra talált [...], kedves keresztgyermekem, maradjon ennél az eredeti stílusnál [...], közben azonban tartson meg engem – öreg barátját – a jó emlékezetében. Nagyon kedvelem Önt, és drága Weigl, szívélyes barátja és szolgája vagyok”: Ilyen túláradóan lelkes szavakat intézett egyszer Haydn Joseph Weiglhez, hírneves zeneszerző-kollégájához, aki nagy nemzetközi sikereket ért el, és Bécsben udvari másodkarmester lett. A Haydn-keresztfiú születésének 250. évfordulója elég nyomós ok egy gálára, amelynek keretein belül a közreműködők Weigl művei mellett érvelnek, és azokat barátai, Haydn és Mozart zenéje mellé helyezik.
Jegyárak: 25,-/35,-/43,-/51,-/59,- €