Éppen negyvenkét éve ugyanígy felzaklatta a közvéleményt - és nemcsak Ausztriában, hanem világszerte - az osztrák sportoló súlyos balesete: a nürburgringi pályán kis híján bennégett a Ferrarijában. Akkor családtagjai segítették - 1997-ben fivére veséjét kapta, nyolc évvel később felesége jóvoltából kezdhetett új életet. Most a szokásos rend szerint jutott a túléléshez szükséges szervhez - és bármennyire is szurkol Laudának a világ, sokan máris azt firtatják, vajon egy ilyen fontos személyiség élvez-e "protekciót".
A kórházban, ahol kezelik - AKH, Bécs - készséggel válaszolnak a kétkedők kérdésére. Laudát, akit súlyos légzési panaszai és köhögési rohamai miatt szállították Bécsbe Ibizáról, egy hétig mesterséges oxigén bevitellel tartották életben. Egy hét után érkezett a jelzés az európai szerv központtól (Eurotransplant), hogy rendelkezésre áll a megfelelő értékekkel rendelkező tüdő. Ez a rövid várakozási idő történetesen a tüdőátültetésnél nem ritka - mondta az ORF-nek a kezelő orvos csapatot vezető Dr. Walter Klepetko, hozzátéve, hogy természetesen előnyt élveznek a sürgős esetek. Márpedig Lauda állapota gyors beavatkozást igényelt. (A veseátültetéseknél Ausztriában is nagyobb, átlag 3,7 év a várakozási idő - tette hozzá). A tüdő átültetéses pácienseknél az ötéves túlélési esély (Ausztriában) 70 százalék.
A bécsi Általános Kórházban (AKH) évi 110- 120 tüdőátültetést hajtanak végre: az elsőt 1989-ben a ma is a csapatot vezető Klepetko sebész főorvos végezte. Éveken át magyar orvos is nagy érdemeket szerzett tüdőbetegek megmentésében: Dr. Lang György, a Semmelweis Egyetem Mellkassebészeti Klinikájának vezetője az Európai Szív és Mellkassebészeti Társaság ösztöndíjával került a bécsi AKH-ba, és operálta a magyar betegeket, amikor még Magyarországon nem volt lehetőség a tüdő transzplantációra. |
Lauda, a vállalkozó
Az üzleti életben Laudát kemény ellenfélnek és nagy túlélőnek tartják. Kalandos sorsú Niki légitársasága https://szervuszausztria.hu/hirek/ hir/szervuszausztria-legiforggalom-lauda-niki most már a 2004-ben alapított Laudamotion GmbH része. Utóbbi, amelyben a mostanában oly sokat bírált Ryanair idén 25 százalékos részesedést vett - így megerősödve a Lufthansa/Austrian legnagyobb riválisa Ausztriában. Június elejéig a Laudamotion már 2 millió jegyet adott el..
Lauda az üzleti életben tanúsított harckészségét egy interjúban azzal magyarázta, hogy a versenysportban megszokta a kihívásokat, és minél nagyobb az akadály, annál jobban nő az érdeklődése. Hívei (és ellenfelei is) most azt remélik, ez a harckészsége most átsegíti a teljes gyógyulás nehézségein.