Magyarország irányított nyilvánossága

 
2018. Dec. 15. 09:18

Magyarország irányított nyilvánossága

2018. december 15., Szombat 09:18

Magyarországon nehéz helyzetben vannak a független médiák, ám ennek ellenére még léteznek. Gregor Mayer ad áttekintést a helyzetről a Der Standard hasábjain.

A múlt hónap végén izgalmat okozott Magyarországon, hogy csaknem valamennyi magántulajdonban levő média a kormány emberei által ellenőrzött alapítványhoz került. Mostantól a TV- és rádióadókat, internetes portálokat, a bulvár- és az ingyenes újságokat, valamint az összes helyi lapokat központilag fogják irányítani. Liszkay Gábor, az alapítvány szakmai vezetője Orbán Viktor miniszterelnök hűséges követőjének számít.  

Az alapítványba bevitt sajtótermékek már eddig is többnyire központilag előre összeállított kormánypropagandát folytattak. A csoportosítás, élén Orbán hű kiszolgálójával azonban jelentős gazdasági koncentráció létrejöttét is jelenti. Az alapítványba tartozó médiáknak jut a reklámokból és hirdetésekből származó összes bevétel 37 százaléka. 

A megmaradó független médiák

Mindennek ellenére még most is vannak médiák Magyarországon, amelyek függetlenek és kormány kritikusak. Az RTL Klub TV-csatorna a német RTL csoporthoz tartozik. Hírműsoraiban kritikus hangvételű tudósításokat is sugározhat - az adó kereskedelmi jellege miatt azonban erős túlsúlyban vannak a bulvárhírek.

Az ATV magántelevízió, amelynek semmi köze nincs a hasonló nevű osztrák adóhoz, hosszú időn át kritikus volt a kormánnyal szemben, ám most már  barátságosabb irányvonalat visz. Egy evangéliumi vallási közösség tulajdonában van, amelynek vezetője az utóbbi években megállapodott Orbánnal.

Rossz a helyzet a rádióknál. Az Orbánhoz lojális személyek által vezetett Médiahatóság (MNH H) egyszerűen semmiféle engedélyt sem ad az ellenzéki rádiók üzemeltetőinek. Az egyébként népszerű Klubrádió csupán Budapesten sugározhat. Vidéken az állami rádióadók dominálnak. Propagandájuk intenzitása a kommunista időkre emlékeztet.

És a nyomtatott média? 2016-ban a kormány manipulációval, - amelyben Heinrich Pecina osztrák befektető dicstelen kulcsszerepet játszott-, elérte a Népszabadság, az akkortájt legfontosabb és legjobb minőségű ellenzéki napilap megszüntetését.  Egyetlen, a kormány által nem ellenőrzött napilapként a szociáldemokrata irányultságú Népszava maradt meg. Az interneten léteznek komoly, a kormánnyal szemben kritikus portálok, mint az index.hu, a 444.hu , a 24.hu és a HVG hetilap internetes oldala. Ugyanakkor számos független médium tulajdonosi háttere rendkívül bizonytalan. Az index.hu többségi tulajdonjogát olyan vállalkozói csoportnak játszották át, amelyet a kormányzó Fidesz tagjai ellenőriznek.

Gyanús  üzletek

Egy, az előző tulajdonosok által létrehozott új alapítvány gondoskodik arról, hogy egy tűzfal álljon a szerkesztőség és a tulajdonosok valamint az ő lehetséges mohó vágyaik közé - a kérdés csak az, hogy még meddig. A Népszava is az ellenzéki Magyar Szocialista Párt (MSZP) kétes hírű pénztárnokának, Puch Lászlónak a tulajdonában van. Amikor a lapot 2016-ban megszerezte, Puch állítólag személyesen egyezett meg Orbánnal a “keretfeltételekről”. Többek közt érvényben van az a “feltétel” is, hogy békén hagyják az Orbán-családot - ez jelentős korlátozás, mivel Orbán veje, Tiborcz István, az EU korrupció ellenes hatósága, az Olaf nyomozásának középpontjában áll. A Népszava bőségesen kap hirdetéseket a kormánytól.

Polyák Gábor budapesti médiaszakértő “irányított nyilvánosságról” beszél. Orbán a saját szükségleteihez igazítja a médiával összefüggő törvényalkotást, a saját előnyére torzítja el reklámpiacot, saját belátása szerint szabályozza az erőforrásokat - mondja Polyák. “Ezáltal hosszú távon tudja biztosítani magának a befolyást a legfontosabb csatornák felett”. (Der Standard,G regor Mayer Budapestről, 2018.12.13.)

 

Fordította: dr. Gonda László

 

0 komment:

Szólj hozzá:



jooble
BCB Consulting
Bogipark
Ilona stüberl