Székelyudvarhelyről a nagyvilágba
Székelyföldről indult, itt volt kisgyerek, 13 éves koráig. A családnak 1983-ban, 16 havi keserves különélés után sikerült kijutnia Bécsbe, az oda disszidált, és nem egykönnyen új életet teremtett édesapa után. János Zsolt, egy simmeringi (XI. kerület) általános iskola tanulója ekkor fogadta meg, hogy nem fog különbözni bennszülött társaitól, hamarosan úgy beszéli a nyelvet, mint ők. Ezt az első nagy fogadalmat betartotta, már a híradástechnikai technikum tanulójaként, később, a bécsi WU – gazdasági egyetem – hallgatójaként pedig már végképp tökéletes nyelvtudással rendelkezett. Bécs után Krems következett, diploma a Duna Egyetem pénzügyi tanácsadó szakán.
1991-ben azután egy véletlen találkozásnak köszönhetően rátalált a szakmai céljára is. Egy amerikai pénzügyi tanácsadó mesélt tengerentúli munkájáról, arról, hogyan segíti a banki-biztosítási termékek dzsungelében tévelygő emberek eligazodását, jövőjük tervezését. Kinek-kinek igényei és lehetőségei szerint, mégpedig valóban áttekintve a piacot, onnan kiemelve a meggyőződése szerinti legjobb befektetési, előtakarékossági formát. Ez-az – gondolta a fiatalember, ezt szeretném csinálni.
Amerika messze előbbre tartott ekkor, ám 1988 óta egy német üzletember jóvoltából létezett már egy cég, amely hasonló filozófiát követett. Ráadásul saját tanácsadók képzésére is berendezkedett. A 21 éves János Zsolt ugyan messze nem érte még el az előírt korhatárt, de „bekönyörögte” magát a tréning programba, és ezzel társtulajdonosi jogokhoz is jutott. Csak a szófordulat mondatja, hogy „innen már csak egy lépés volt” az ausztriai cég megalapítása – hiszen rengeteg tapasztalatszerzés és tanulás előzte meg ezt a fiatal pénzügyi tervező életében kétségkívül fordulatot jelentő eseményt.
Mit csinál a pénzügyi tervező?
Az alapelv egyszerű és áttekinthető. A pénzügyi tervezői- tanácsadói tevékenység valóban egyénre szabott, hiszen nincs két egyforma jövedelmi – és élethelyzetű család, ráadásul mindenki másként képzeli el a jövőjét, mások a kilátásai és lehetőségei. Emellett a gazdasági környezet is változik, jószerével két-három évente érdemes áttekinteni a helyzetet. A tanácsadó – képletesen – ott áll az ügyfele mellett, és mivel nem a saját cég saját banki-biztosítási termékét kínálja, képes objektív, csak az ügyfél érdekeit szem előtt tartó tanácsot adni. Nem utolsósorban pedig ott van „baj” esetén, ugrásra készen figyel, és szól, ha például váltani kell.
Ausztriai lehetőségek
János Zsolt a belé ivódott és családjából, környezetéből hozott közép-kelet-európai tapasztalatokat hasznosítva 2003-tól foglalkozik a térséggel, és 2005-ban létrehozza a. A saját képzési normák szerint kialakított tanácsadói hálózat életében 2012 hozott újabb változást: János Zsolt és Tamási László kivásárolta a magyar céget a nemzetközi holdingból. Most már valóban az ő elképzelési válhatnak valóra. Saját termékről, az ezzel járó esetleges előnyszerzésről, vagy az ügyfél ilyen indíttatású befolyásolásáról szó sem lehet. Inkább a nemzetközi kitekintést kell erősíteni – alaposan körülnézni a szomszédban, az osztrák, a német, a szlovák piacon, vagy még távolabb, és ha ott található a legelőnyösebb megoldás, akkor onnan kell választani, ajánlani.
A magyarországi cég immár a határon átnyúló expanzió központja és ez igen nagy előnyöket jelent a magyar ügyfeleknek, akik közül nem kevesen Ausztriában próbálnak kedvezőbb lehetőséget találni. Ez nem könnyű, az ottani bankok, biztosítók ugyan legjobb tudásuk, de mégis csak saját érdekeiket szem előtt tartva kínálják termékeiket – szóval nem árt egy független, mindkét ország lehetőségeit jól ismerő szakember segítsége. Utóbbi objektivitását elősegíti, hogy szakítva a korábbi gyakorlattal immár nem föltétlen az adott termék tulajdonosa ad jutalékot a közvetítőnek: a pénzügyi tervező-tanácsadó csakis ügyfelével áll kapcsolatban, honoráriumát vele egyezteti, tőle kapja. Aki a szolgáltatást igénybe vette, tanúsíthatja: a ráfordítás sokszorosan megtérül. A magyarországi vállalat kiválása a holdingból még egy előnyt hozott: a korábbi gyakorlattal ellentétben ma már az osztrák pénzügyi piacon is segítheti a magyar ügyfelet, ha az ottani befektetés tűnik célszerűbbnek, ebben is nyújthatnak segítséget a magyar cég jól képzett munkatársai.
Hiányzó pénzügyi kultúra?
János Zsolt járja az európai országokat, tájékozódik, előadásokat tart, maga is közvetlen kapcsolatban van ügyfelekkel. Gyakran hallja Magyarországon, hogy az elmúlt évtizedekben itt nem jött létre a nyugatihoz hasonló pénzügyi kultúra, az egyes emberek mintegy mentegetőzve mondják: hogyan is ismerhetnék ki magukat. János úr cáfol: ez korántsem magyar sajátosság. A hitelek lehetősége, ezzel soha nem remélt javak megszerzése máshol is elcsábította az embereket, kevesen gondoltak józanul a jövőre – vagyis más országokban is tragédiákat okozott a kapzsiság, nagyravágyás. Mindennek a megelőzése várható az okos és előrelátó pénzügyi tervezéstől – ez az, amiben János Zsolt és szakemberei segítenek.
Új rovatunkban rendszeresen körüljárunk egy-egy fontos témát, olvasóink egyéni kérdéseivel pedig bátran fordulhatnak hozzánk: János Zsolt és szakértői rendelkezésre állnak.