A középdöntőbe továbbjutott csapatoktól a megadott határidőre szakmai prezentációt és kreatív videót várnak a döntnökök - az Esterházy magánalapítvány delegáltjai mellett történelemtanárok, akiknek az instagramos munkák értékelésében a Soproni Egyetem alkalmazott Művészeti Karának hallgatói is segítenek. Mind a prezentáció, mind a kreatív videó témája az adott kereteken belül szabadon választható és családtörténeti, művészettörténeti, hadtörténeti, helytörténeti vagy éppen irodalomtörténeti szempontok alapján feldolgozható. A kismartoni székhelyű Esterházy Magánalapítvány a 2016/17-es tanévben - az Esterházy-család története a 17. században címen hagyományteremtő céllal meghirdetett ESTÖRI – KREATÍV TÖRTÉNELMI VERSENYE azt célozza, hogy a diákok megismerkedjenek a család történetével, a korszak kultúrájával és életmódjával.
A verseny kiírója nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a fiatalok önálló ismeretszerzés, kutatás segítségével és a koruknak megfelelő digitális eszközökkel és ismeretekkel oldják meg a háromfordulós verseny feladatait. A Magánalapítvány emellett kiemelt feladatának tekinti a fiatalok ösztönzését kreativitásuk kibontakoztatására.
A vetélkedőre – minden várakozást felülmúlva – 130 csapat jelentkezett, s közülük 94 csapat teljesítette a novemberi határidőig az első forduló mindhárom online feladatát: a versenyzők Instagramos csapatképet készítettek, illusztrált esszét írtak a kiírt témában, illetve a verseny internetes felületén megszabott időkereten belül egy kvíz feladatsort oldottak meg. Az Instagram képek az ESTÖRI Facebook oldalán közönségszavazáson is megmérettettek. Az első forduló értékelésében a kvíz feladatok és az esszé megírása számítottak nagyobb súllyal. Az esszék megírásánál a diákok rendkívüli kreativitásról adtak tanúságot: az ételcsatákról való tudósítástól, a fiktív naplókon keresztül, barokk élettörténetek napjaink történéseivel való párhuzamba állításáig érdekesebbnél érdekesebb művek születtek.
A videomunkákat az ESTÖRI Youtube csatornáján lehet majd megtekinteni a #ESTÖRI valamint a csapatok nevét tartalmazó #-gel.
A verseny együttműködő partnerei a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIKK, az MTA Történettudományi Intézete, az MTA Könyvtár és Információs Központ, az Arcanum Adatbázis Kft. valamint a Nemzeti Levéltár.
A középdöntőbe jutott: a hódmezővásárhelyi Németh László Gimnázium négy csapattal, a győri Audi Hungária ÁMK valamint a budapesti Zrínyi Miklós Gimnázium három-három csapattal, a Soproni Széchenyi István Gimnázium, a székesfehérvári Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium, a budapesti Klebelsberg Kuno Általános Iskola és Gimnázium, a győri Czuczor Gergely Bencés Gimnázium két-két, míg az Österreichische Schule Budapest, az Österreichische Schule Budapest-ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium, a hódmezővásárhelyi Bethlen Gábor Református Gimnázium, a nagykanizsai Batthyány Lajos Gimnázium, komáromi Selye János Gimnázium, a szentendrei Ferences Gimnázium, a Ráckevei Ady Endre Gimnázium, a budapesti Könyves Kálmán Gimnázium, a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, a Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium valamint a Budapesti Ward Mária Általános Iskola, Gimnázium és Zeneművészeti Szakgimnázium egy-egy csapattal jutott. |
A döntőbe, amelyet 2017. május 3-án Kismartonban rendeznek, 12 csapat kerül be. Itt majd előre kiküldött feladatok és segédanyagok alapján, kreatív, játékos feladatsorokat kell megoldaniuk. Az az elvárás, hogy bele tudjanak helyezkedni egy-egy adott történelmi helyzetbe.
A 2009 óta működő, idén ötödszörre meghirdetett Esterházy Művészeti Díj – sponsored by UNIQA- mellett ez az ausztriai Esterházy Magánalapítvány második olyan nagyobb horderejű magyarországi projektkezdeményezése, amely a magyarországi tehetségek kibontakozását támogatja.
További információk:
Facebook: https://www.facebook.com/estoriverseny
Instagram,@estoriverseny: https://www.instagram.com/estoriverseny/
#ESTÖRI, #Esterhazy , #Estöriverseny
Youtube: Estöri Verseny