Nem lehet például egy elegáns mozdulattal csak úgy kidobni a büntetés cédulákat. Bécsben, ahol egységes parkolási társaság működik, mégpedig a magisztrátus egyik alosztályaként, egyetlen mozdulattal lehívható egy-egy autó összes bűne. Ha parkolási büntetésből egy-egy rendszámra egy hónapon belül háromnál több összejön, a negyedik büntető cédula helyett kíméletlenül kerék bilincselik az autót. Ebben az esetben két oldalablakra is felragasztják – mellesleg alig levakarhatóan – az értesítést, telefonszámmal és a teendőkkel. A parkoló társaság kerületi kirendeltségén lehet (kell) a nagyjából 100- 150 eurós díjat ilyen esetben befizetni (ugyanis behajtják az összes korábbi büntetést is...) s ezután valóban igen gyorsan megérkezik a segítség. A bilincset gyorsan eltávolítják.
Nem árt tudni, hogy Bécs minden belső kerületében este tízig kell parkolási díjat fizetni, Senkit ne tévesszen meg a viszonylag maradinak mondható parkolási díjfizetés. Mobiltelefonon csak osztrák rendszámú kocsik tulajdonosai intézhetik a parkolást, ők is csak előzetes regisztráció után, a többieknek marad a Tabak feliratú trafikokban beszerezhető zöld-kék –sárga parkolási cédula (fél-egy-két óra), amit az autós maga tölt ki. Vásárláskor érdemes kérni a lila színűből, amely ingyenes, 15 perc parkolásra jogosít fel, ami néha pont elég, hogy valamit gyorsan elintézzünk.
Bár a parkőrök – sherifek – emberségesebbek, mint nálunk, azért a külföldi autósokat szívesen bírságolják, az ő kisebb vétségeikért is a szélvédőre kerül a büntető-csomagocska. Például egyes nem főútvonalnak besorolt bécsi utcákban, ahol busz jár, a járda mellett az úttesten fel van festve egy párhuzamos vonal a parkoló autóknak. No, ha abból kicsit is kilóg az autó, rögtön jön a büntető cédula.
„Maradi” az autópálya matrica is: alig van már ország, ahol nem elektronikus a díjfizetés. Ausztriában a régi típusú vinyettát kell a szélvédőre ragasztani. Leolvasása sem elektronikus, viszont senki ne lepődjön meg, ha egy-egy útmenti pihenőben ott áll az Asfinag feliratú autó, s a kiterelt kocsisort villámsebesen ellenőrzik. Ilyen kontrollra Nickelsdorfnál, a ma már nem létező határátkelőnél a hazafelé tartó autós tíz esetben nyolcszor biztonsággal számíthat.
A sebességkorlátozás ellenőrzése szinte folyamatos. Különösen a határ után, Bécs felé érdemes odafigyelni, a folyamatos építkezések miatt itt szinte végig kinn van a 80 kilométeres tábla. A burgenlandi rendőrség igencsak szeret büntetni, és ma már nem restek felkutatni a magyar autós címét: napokon belül megérkezik a büntetés, precíz leírással, csekkel, pontos információval arról, hogyan kell az összeget átutalni.
Nem egyforma az előírás az egyes tartományokban. Nyugat-Ausztriában, ahol még az autópályán is vannak kaptatók, különösen érzékenyek a természet védelmére. Tirolban – nem véletlenül, inkább a Zöldek kormányra kerülésének betudhatóan – nemrégiben 100 km-re csökkentették a megengedett legnagyobb sebességet. Amikor a sebességkorlátozó táblán a 80- 100 kilométeres érték alatt nagy betűkkel olvasható az IG-L jelzés, akkor bizony különösen kell vigyázni. Ez azt jelenti, hogy az érintett szakaszon nem a közlekedési, hanem a levegőszennyezési előírások érvényesek. Ez annyit jelent, hogy a büntetés akár százszoros is lehet. A normál büntetés 20 – és 726 euró között van, ez az IG-L tábla esetében minimum 200 euró (akár egy 20 kilométeres sebességtúllépés), a felső határ pedig 2180 euró (csaknem 700 ezer Ft). Ilyen jelzés elsősorban Tirolban, a Brenner környékén van. És ma már vannak szakaszok, ahol egy-egy autó átlagsebességét mérik, a szakasz kezdetén és végén mért sebességet átlagolva. A számtani művelet eredménye nem mindig kedvező az autósra nézve...
Mindkét osztrák autóklub – az ÖAMTC és az ARBÖ – részletes felvilágosítást ad egyes kérdésekről honlapján, beleértve az aktuális útlezárásokat, ideiglenes sebességkorlátozásokat is.