A céges siker (egyik) titka

Magasabb, eszmei cél is kell

 
2018. Okt. 20. 08:51

A céges siker (egyik) titka

Magasabb, eszmei cél is kell

2018. október 20., Szombat 08:51

Nincs vállalatvezető vagy különösen tulajdonos, akinek ne a cég sikere lenne az álma. Az azonban már nem ilyen általános, hogy valamennyien tisztában vannak: a siker nem pusztán kézzelfogható anyagi jellegű célok kitűzésével érhető el. Legalább ilyen fontos, hogy valamennyien magukévá tegyék a vállalat eszményeit - és legyenek ilyenek. János Zsolt MAS, rovatunk állandó szerzője határon innen és túl szerzett tapasztalatai alapján foglalja össze az alábbiakban a teendőket. A következő, november 13-i workshopra pedig olvasóink is jelentkezhetnek - itt

Minden vállalatot egyedi cél megvalósítására hoztak létre. A közös cél egyesíti az embereket és egybefonja energiáikat. Munkatársakkal vagy éppen vezetőkkel folytatott beszélgetésim során gyakran támadt olyan benyomásom, hogy cégükre gondolva úgy vélik: azt csak azért hozták létre, hogy nekik állást teremtsen - mondja bevezetőben a nemzetközi hírű -  Ausztriában élő -  pénzügyi tervező.

Ez szép gondolat - teszi hozzá -, de tény, egy-egy vállalkozás egészen más okból létesült.

A kérdés: ismeri Ön cége magasabb eszményét?

A gazdasági szervezetek anyagi jellegű célja minden vállalat számára ugyanaz: a profit képzése.

Viszont sok vezető és munkatárs nincs tudatában annak, hogy minden vállalkozásnak szüksége van egy magasabb eszményre, túl azon, amivel pénzt keres.

Ez az individuális cél gyakorta elvont, és nem ritkán háttérbe szorított - a munkatársak körében éppúgy, mint a menedzserek szintjén.

A termék mögött ideális esetben sokkal több rejtőzik.

Így egy autóabroncs gyártó nem egyszerűen csak autógumit gyárt, hanem szeretné a gépkocsikat hatékonyabbá és biztonságosabbá is tenni.

Steve Jobs nem csak zene lejátszására állította elő az ipodot, hanem hogy "1000 dalt tegyen a zsebekbe"... és Edison annak idején nem csak a villanykörtét akarta feltalálni, hanem több fényt szeretett volna vinni az emberek életébe.

A kérdés tehát az, milyen célt tűz ki maga elé az ön vállalkozása?

Ez az individuális cél lehet szociális töltetű (a szegénység elleni harc, az emberi jogok - vagy a környezet védelme..), lehet műszaki jellegű (nanotechnológia, energiatakarékosság...) vagy egészségügyi tartalmú ( a rák vagy a cukorbetegség  gyógymódjának kutatása..).

A vezetők feladata ennélfogva az, hogy e célokat magukévá tegyék, és ezt jelezzék a külvilágnak.  Ezáltal a munkatársak felismerhetik munkájuk magasabb értelmét és azonosulhatnak a vállalattal. Így nemcsak azért töltik ki a munkaidőt, hogy pénzt keressenek.

Az azonosulás erőt szabadít fel: win-ein helyzet munkatárs és vezető számára egyaránt.

Minden cég, annak minden vezetője és a legtöbb munkatárs arra vágyik, hogy az alkalmazottak képesek legyenek azonosulni a vállalat értékeivel és termékeivel. Minél összefogottabban dolgoznak a munkatársak a vállalaton belül annak célja eléréséért, annál hatékonyabb a munkájuk.  Az azonosulás lelkesedést és motivációt hoz. És a vállalat célkitűzése a legjobb alap az azonosuláshoz.

Ez a cél persze nem az, hogy valamilyen termékkel a lehető legtöbb pénzt keressenek. Természetesen pénz nélkül egyetlen vállalat sem maradhat fenn és nem tudja eszményeit valóra váltani. Nyereség nélkül nincs mód fizetést adni, továbbképzést biztosítani, fedezni a szociális kiadásokat, és nem lehet a fejlődést sem elősegíteni. De a nyereség csak eszköz a cél eléréséhez - nem pedig öncél. Sokkal inkább arról van szó, hogy a világot a cég egy kicsit jobbá tegye és ezzel megérdemelt jövedelmet érjen el.

Ám mindehhez szükség van a munkatársak nyitottságára és arra, hogy ők maguk is bölcsen azonosulni akarjanak vállalatuk magasabb céljával.

Sajnos az individuális célkitűzés nem kap mindig kellő hangsúlyt. És mi az eredmény? - teszi fel a kérdést János Zsolt.

A vezetők és munkatársak nem is sejtik, milyen értékes a cégük hozzájárulása az országuk vagy éppen a világ jobbításához. Így soha nem alakult ki bennük az a büszkeség, amely saját egészséges motivációjuk forrása lehet. Csak saját magukra gondolnak, és nem azonosulnak a vállalat céljaival. Ugyanakkor ez a hozzáállás sem a cég, sem a munkatársak számára nem hasznos. Hiszen aki visszafogja magát, az korlátozza magát és ezzel gátolja hatékonyságát.

A kérdés tehát: Hogyan alakul ki az összetartozásnak ez az érzése?

Az azonosulás olyan érzelmi kapcsolódás, amit a vállalatnak kell lehetővé tennie munkatársai számára. Egyidejűleg a munkatársaknak ezt el is kell fogadniuk. Ez egyfajta közeledés egymás felé ... fele/fele alapon.

Ha közeledünk valaki felé, foglalkozunk a személyével, akkor előállhat az azonosulás. Fontos hangsúlyozni, hogy ez csak lehetőség, mert kell hozzá a másik fél akarata is.

A cég szempontjából ez így hangzik: a cég értékei és céljai mutatnak irányt, a vezetés ezeket valósítja meg és éli át maga is. A munkatársak elfogadják az ajánlatot és foglalkoznak a közös értékekkel és célokkal.

János Zsolt tanácsaival a megvalósítást is segíti.

Tippjei a vezetőknek:

- Engedjenek teret és adjanak időt a munkatársaiknak, hogy foglakozzanak az új eszményekkel, termékekkel és változásokkal. Világosan követeljék azonban meg, hogy valóban foglalkozzanak velük.

- Egyénenként szánjanak időt munkatársaikra és értékeljék őket. Az a főnök, aki csak a cél megvalósítására ösztönöz, nem ér el egyebet, mint az előírás szerinti szolgálatot.

- Legyenek kiszámíthatóak és autentikusak! Erélyük miatt tisztelni, gyengeségeik miatt szeretni fogják.  A munkatársak csak akkor tudnak maguktól rájönni, mit tartanak követendőnek a vezető példáján, ha Önök megmutatják, milyenek is valójában.

- Engedjenek teret a véleménynyilvánításnak, és az álláspont közös kialakításának, anélkül hogy hagynának mindenbe beleszólni. Csak így nyújtanak lehetőséget az azonosuláshoz.

Tippjei a munkatársaknak:

- Ragadják meg a vezetők által nyújtott lehetőségeket és ajánlatokat.

- Törekedjenek aktívan az azonosulásra. Így meg tudják teremteni a saját maguknak az ösztönző erőt, és kevésbé függnek külső tényezőktől.

- Követeljék meg a példát, amit azután követnek.

- Ne csak azt tanulják meg, amit mindenképpen tudniuk kell például ahhoz, hogy eladjanak egy terméket. Az okos munkatárs keresi, mi az, amiből lelkesedést meríthet. Ha elad valamit, a vevő nem csak a konkrét dolog miatt vásárol, hanem az eladó szemében felcsillanó fény miatt is.

Az azonosulás erős érzelem és hatalmas erőforrás.

Csak az éli meg a beteljesülést és a boldogságot - magán- és szakmai életében egyaránt -, aki képes mélyebben belemenni a feladatokba, eszményekbe és értékekbe. Emellett szó sincs a totális átfedésről, csak megfelelő, harmonikus közös elemekről. Ehhez a vezetőknek meg kell adniuk a kellő teret, amit a munkatársaknak köszönettel el kell fogadniuk. Ez így ésszerű és bölcs.

János Zsolt ehhez kíván sok sikert vezetőknek és munkatársaknak, vagyis a cégeknek, határon innen és túl.

November 13-án János Zsolt Budapesten tart workshopot, bepillantást engedve a mindenki által oly áhított siker egyik titkába. Részletek és jelentkezés itt.

 

0 komment:

Szólj hozzá:



jooble
BCB Consulting
Bogipark
Ilona stüberl