Jön az új esztendő régi dilemmákkal

Újévi meglepetés: kötelező lehet a tandíj a felsőoktatásban

 
2010. Dec. 18. 16:45

Jön az új esztendő régi dilemmákkal

Újévi meglepetés: kötelező lehet a tandíj a felsőoktatásban

2010. december 18., Szombat 16:45

A 2010-es évnek ugyan vége, de ez Ausztriában sem jelenti azt, hogy nem csúsznak át lezáratlan ügyek a következő esztendőre. Ráadásul ezek némelyike örökzöldnek mondható, hiszen váltakozó hőfokon jó ideje fel-fellángol a vita. Közülük több a közvéleményt is foglalkoztatja – ezekből nyújtunk át egy csokrot a szervuszausztria.hu olvasóinak.

Itt van például mindjárt a felsőoktatási tandíj kérdése, ami mellesleg a magyar fiataloknak (és szüleiknek) sem közömbös. Az év utolsó napjaiban mintha ismét a tandíj bevezetése felé billenne a mérleg, miután a Szociáldemokrata Párt egyes befolyásos tartományi vezetői - Michael Häupl hívó szavára – kezdik beadni a derekukat.

Az okok egyszerűek: egyre világosabb (segít a felismerésben egy-egy nemzetközi felmérés, legyen az pisai avagy egyéb), hogy az osztrák felsőoktatás szép lassan elmarad az élvonaltól, ami pedig súlyos következményekkel járhat a jövőre nézve. Jóformán csak az érintett egyetemisták látnak – vagy inkább követelnek - más megoldást a színvonal emelésére. A szakértők és politikusok egyaránt fontosnak tartanának egyfajta szelekciót a felvételnél, legyen az kemény rosta vizsga, avagy a tandíj, amely talán meggondolásra készteti a jelentkezőket és szüleiket.

Német diákok újabb rohama várható

Jelenleg csak azok fizetik a szemeszterenkénti 363 eurót, akiknek a legrövidebb tanulmányi idő, illetve az engedélyezett plusz két szemeszter alatt nem sikerült befejezni a tanulmányaikat. Kivétel ez alól a kisgyermeket nevelő fiatal. A hallgatók harmada most is fizet, a többiek azonban (az EU-országokból érkezők is) mentesülnek. Bár a vita élénk, sokan kételkednek abban, hogy e módszerrel sikerül csökkenteni a zsúfoltságot, s úgy vélik, talán célszerűbb kiterjeszteni az egyes szakokon (orvosi, művészeti fakultásokon) jelenleg is érvényben lévő felvételit és kvótaszabályozást. Különösen, mert az osztrák egyetemek zsúfoltságát részben előidéző németek újabb rohama várható. Utóbbi jelenségre a sorkatonai kötelezettség eltörlése miatt lehet számítani.

Itt kapcsolódik a másik vita, amely az év vége felé bontakozott csak ki teljes egészében. Vajon Ausztriának szüksége van-e egyáltalán a hadkötelezettségre. Mert ha nem – mondja Norbert Darabos védelmi miniszter – akkor talán a kaszárnyák is feleslegesek.

Az osztrákok mindenesetre eltúlzottnak tartják azt a vehemenciát, ahogyan a miniszter a hadsereg vagyonát – vagy inkább eszközeit? – most kiárusításra szánja. Harminckét kaszárnya szerepel a listán, 500 páncélos jármű (a meglévők közül minden második), és aki modernizálásra gondol, az téved: éppen hogy leállították az újak beszerzését. Egyébként sajtóhírek szerint a páncélosok iránt Magyarország is érdeklődik. Darabos indoka e tétellel kapcsolatban: manapság történetesen páncélosok háborújára aligha kell számítani. Amit nem tudnak eladni, az roncstelepre kerül.

Mindezt még mielőtt a népszavazás döntene arról, eltöröljék-e a sorkatonaság intézményét. A kiárusítással operett-méretűvé zsugorodik az osztrák sereg – hangzik a jajkiáltás. Nem csak az eszközökért hull a könny, hiszen legalább ezer munkahely is megszűnik. A kaszárnyák felszámolása, az épületek hasznosítása egyébként nem újdonság, az elmúlt években már jó pár példa volt erre. Igaz, az eredmény éppen nem indokolja az újabb akciót: 2005 óta 98 kaszárnya értékesítése mindössze 140 millió euróval gazdagította a kasszát.

Még karácsony előtt valamelyest előbbre jutott a Skylink ügye: ez a bécsi repülőtér bővítésének kódszava, a beruházás költségeinek elképesztő emelkedését, esetleges korrupciót avagy más visszaélést takar, és hónapok – ha nem évek – óta nyilvános vita témája. Most annyi történt, hogy a repülőtéri igazgatóság és a felügyelő tanács személyi összetétele változott – magyar olvasó számára a nevek nem biztos, hogy sokat jelentenének. Kérdés, vajon ez a nem könnyen, sok-sok viharos egyeztetés (és végül 15 órás ülésezés) után tető alá hozott változás hoz-e előrehaladást, avagy csupán kicsit lecsillapítja a háborgó kedélyeket. Mindenesetre ennél a repülőtér számára elengedhetetlen beruházásnál mintha minden félresikerült volna, a beruházó Flughafen Wien AG. Egy percig sem tudta kézben tartani az ügymenetet, a költségek (csaknem egymilliárd eurós összegről van szó) a csillagos égig szöktek. Nem lehet arra számítani, hogy 2011-ben a téma eltűnik.

Mindjárt január 10. táján okozhat gondot a bécsi repülőtér, pontosabban az Austrian Airlines: sztrájkkal fenyeget a 2600 fős alkalmazotti gárda. Nincs különbség műszakiak, avagy kereskedelmi alkalmazottak között: mindenki elégedetlen a fizetésével, és kész a harcra.

A földi közlekedés is téma. Az ÖBB (Osztrák Államvasutak) azzal borzolja utazóközönségének idegeit, hogy a jövő évtől nem lehet majd a szerelvényen jegyet venni, vagyis el kell tervezni a vonat utat, és csakis előre megváltott érvényes jeggyel felszállni. Különben jön a 65 eurós büntetés. Az utasok ezt kifogásolják, hiszen sokszor csak utolsó pillanatban érik el a vonatot, vagyis ez a rendelkezés alaposan megnehezíti az életüket. Javaslatuk is van: helyezzenek el jegykiadó automatákat a vasúti szerelvényeken. Olyanokat, amelyek minden pályaudvaron megtalálhatók. Erről lehet majd jövőre is vitatkozni, véleményt mondani.

Karácsonykor, szilveszterkor kicsit szünetel a vita. Ilyenkor inkább a várható időjárásról, a menüről, a szilveszteri programról, a Filharmonikusok Újévi Koncertjéről esik szó. Január 6-ig tart a béke, a háromkirályok ünnepe már politikai rendezvényeket hoz. Azokra meg nem feltétlenül a békesség a jellemző.

 

0 komment:

Szólj hozzá:



jooble
BCB Consulting
Bogipark
Ilona stüberl