Édes hírünk a világban

 
2014. Ápr. 27. 22:32

Édes hírünk a világban

2014. április 27., Vasárnap 22:32

Aki járt valaha a Turizmus ZRT valamelyik ausztriai kiállításán, Magyar Napok rendezvényén, az tudja: van egy olyan stand, ahol minden időpontban hosszú sorok állnak. Az osztrákok – és más országokban az ottaniak – türelmesen várnak, hogy hozzájussanak a hagyományosnak tekintett magyar csemegéhez, a kürtőskalácshoz. Azt már csak a beavatottak tudják, hogy Molnár László, a legsikeresebb kürtőskalács készítő, az említett vásárok rendszeres résztvevője, eleve osztrák kapcsolatnak köszönhetően kezdett bele e csemege készítésébe.

Szerencsés véletlenek sorozatáról beszél Molnár László a Váci utcai csinosan berendezett és felettébb jó illatú boltban. A Turizmus ZRT egyik bécsi munkatársa vetette fel először, jó tíz évvel ezelőtt, milyen sikere lenne a magyar standokon a kürtőskalácsnak. Laci bólogatott, végülis ő is kedveli ezt a csemegét, de akkor még álmában sem gondolta, hogy neki ehhez köze lenne. Villamos üzemmérnöki végzettségű vállalkozóként akkor már sokféle üzleti kapcsolattal rendelkezett. Ennek tudható be, hogy egy salzburgi ismerőse kérte, segítsen neki kürtőskalács készítéséhez alkalmas gépet vásárolni. A három megadott lehetőség nem tetszett, helyette inkább egy régi erdélyi ismerősét kereste meg, azt a családot, amelyik évtizedek óta sikeresen űzi ezt az iparágat.

Ez volt a legjobb az ajánlatok közül, s az üzlet létre is jött, ha nem is az eredeti terv szerint. A megrendelő mégsem tudta előteremteni a vételárat, amit Molnár megelőlegezett, így a gép váratlanul az övé lett. Eszébe jutott a kürtőskalácsért lelkendező idegenforgalmis ismerős, felhívta, hogy íme, itt a lehetőség. Utóbbi gyakorlatilag egyik napról a másikra vált valósággá, ugyanis a Turizmus ZRT éppen a grazi kiállításra készült. Sok idő nem volt a betanulásra: ekkor – 2004 januárjában – a stájer fővárosban debütált a Molnár-féle kürtőskalács.

Azért az még nem volt az igazi – mondja ma Molnár. Hamar rájött ugyanis, hogy a siker titka a valóban jó minőség, amit viszont csakis kifogástalan alapanyagok felhasználásával lehet elérni. A vevő akkor elégedett, ha könnyű a tészta, ha az íz (ma nyolcfélét árul, a kiállítási standokon hat féle készül), ha a kalács még másnap is friss. Sokféle kísérletezés, természetes alapanyagok kiválasztása a mai siker titka – s még azt is hozzáteszi: elhatározta, csakis olyat készít, amit maga és a családja is szívesen fogyaszt.

Segítség az RWRU nagyköveteknek is

A Turizmus ZRT ausztriai képviseletétől hamar a híre ment többi országbeli kollégáknál is a nagyszerű országimázs-javító attrakciónak, így a következő években Molnár alig győzte a felkéréseket. Szinte megállás nélkül úton volt, s a külföldi fogyasztók egyre gyakrabban kérdezték: jó, jó, de ha vége a vásárnak, a kiállításnak, akkor hol kapható a kalács. Így szinte kierőszakolták az üzletnyitást. Molnár mindenben a magas színvonal híve, így eszében sem volt az olcsó megoldást keresni. Úgy érezte, egy eldugott külvárosi helyen aligha lehet sikeres. Kivárta az optimális megoldást, és

a Belváros szívében, a Váci utca és a Piarista utca sarkán nyílt meg öt évvel ezelőtt.

A számítás bevált: nemcsak a hazaiak, budapestiek és vidékről kirándulók találják meg könnyen ezt a helyet, hanem a külföldiek is. Azok, akik már kóstolták a csemegét, vagy akik ezt a „titkos tippet” kapják. Az Ausztriában oly sikeres elnevezésű mozgalom nagykövetei a megmondhatói, milyen nagy segítség számukra, hogy a magyarországi utazásra ösztönözve osztrák ismerőseiknek ajánlhatják: semmiképpen ne hagyjanak ki egy rövidke látogatást Molnár László kürtőskalács boltjában.

Itt egyébként kóstoló falatkák várják a betérőket, vagyis semmiképpen nem „erőszakolják” rájuk a vásárlást. Igaz, biztosra mehetnek: aki belekóstol, az a folytatás mellett dönt. Ma már törzsvásárlóik is vannak: kedvezménnyel becsülik meg őket. Tíz állandó alkalmazott dolgozik Molnárnál, sütik a kalácsot, főzik a kávét, kakaót, biztosítják a folyamatos kiszolgálást, a bolt tisztaságát, a kifogástalan felszerelést. A vásározás idején ez a létszám kevés, egy-egy standhoz két-három ember feltétlenül szükséges. Diákok segítenek ilyenkor, olyanok, akiket mindenre megtanítottak. Állandó a hadra fogható fiatalok csapata, ők megkapták a megfelelő kiképzést, ismerik a sütés fortélyait, s azt is, hogyan kell bánni a vendéggel.

Az idegenvezetők is felfedezték az ízletes megállót: csoportok is jönnek. Miattuk kell egyébként bővíteni: sikerült a szomszéd üzlethelyiség bérleti jogát megszerezni. Hamarosan megnyílik ez a több személy leültetésére alkalma rész – és persze jön a jó idő, amikor a Piarista utcára kitett asztaloknál is felszolgálnak. Az új helyiségben egyébként friss gyümölcs leveket is kínálnak majd. További terv a laktózmentes kalács, gondolnak azokra, akiknek diétát írt elő az orvos.

Molnár legújabb ötlete az otthoni kürtőskalács sütés. Az alapanyag-csomagtól a kis kemencéig mindenre gondol: a prototípus már elkészült, s ha minden jól megy, hamarosan kapható is lesz a gép. Közben tele a naptár a külföldi „vendégszereplésekkel”, egy-egy hétre hívják berlini áruházakba, gyakori résztvevő itt-ott rendezett magyar napokon. Amikor beszélgetünk, éppen két helyen – Németországban és Dél-Tirolban – kapható a Molnár-féle kalács, a meghívások szaporodnak. Egyik szereplés hozza a másikat, és szó van állandó bolt nyitásáról is egy németországi kisvárosban. Ausztria sem marad ki a programok közül: legközelebb júniusban Grazban rendez a Turizmus ZRT magyar napokat. A tavalyi linzi siker után nem kétséges, hogy itt is ízleni fog a magyar kürtőskalács.

0 komment:

Szólj hozzá:



Ilona stüberl
Hotel Benczúr
BCB Consulting
Bogipark